Vissza az elejére
>
>>>
HATÁRTALANUL
„Bethlen Gábor nyomában”
A Határtalanul! program keretében a Bethlen Gábor Alapkezelő Zrt. pályázati felhívást hirdetett a határon túli magyarsággal kapcsolatos ismeretek bővülésének elősegítésére.
A pályázat célja a magyarországi köznevelési intézményekben 7. évfolyamon tanuló, nappali rendszerű oktatásban részesülő diákok határon túli, magyarlakta területeire irányuló tanulmányi kirándulásának támogatása.
„A Határtalanul! program célja a magyar-magyar kapcsolatok építése, kialakítása, elmélyítése. A program a nemzetpolitikai célt fordítja le konkrét tapasztalatokra, azaz a Határtalanul! a nemzeti összetartozás operatív programja. Keretében magyarországi iskolák tanulói az állam támogatásával osztálykiránduláson vesznek részt a szomszédos országok magyarlakta területein, így személyes tapasztalásokat szereznek a külhoni magyarságról” – olvashatjuk az Emberi Erőforrás Támogatáskezelő honlapján.
(A Határtalanul! program forrásai a Bethlen Gábor Alapból az Emberi Erőforrások Minisztériuma fejezetébe kerültek át, a köztük létrejött megállapodás értelmében a Határtalanul! program lebonyolítója a továbbiakban az Emberi Erőforrás Támogatáskezelő.)
A Kossuth Lajos Evangélikus Általános Iskola 7. évfolyamos diákjai közül negyvenen vehettek részt a határon túli tanulmányi kiránduláson a Határtalanul! pályázat segítségével. A Bethlen Gábor Alapkezelő Zrt. 827 200 Ft-tal támogatta a „Bethlen Gábor nyomában” című tematikus utazásunkat. A program keretében Hunyad, Fehér, Kolozs és Bihar megyéken át kerestük fel Bethlen Gábor fejedelemségéhez kapcsolódó történelmi és kulturális emlékhelyeket. A tanulmányút központja a nagyenyedi Bethlen Gábor Kollégium volt, mellyel iskolánk 16 éves gyümölcsöző testvériskolai kapcsolatot ápol.
A kirándulást megelőzően a gyerekek 5 fős csoportokban készültek 1-1 nap látnivalóiból, kiselőadások, prezentációk formájában - ahol lehetett, a tananyaghoz kapcsolódóan mutatták be a történelmi nevezetességeket.
Az előkészítő órák keretén belül először megfogalmazták, mit jelent az ország, a nemzet, a nemzetiség. A pályázat címének tanulói értelmezése után Erdély történelmének rövid áttekintése következett, részletesen megbeszélték Trianont és annak következményeit.
A rendhagyó magyar órán a kiránduláshoz kapcsolódó irodalmi témákat dolgozták fel a tanulók (Déva - Kőmíves Kelemenné, A nagyenyedi két fűzfa, Jókai munkássága), melyhez kapcsolódóan egyéni prezentációikat is bemutatták. A harmadik órán játékos feladatokon keresztül Erdély földrajzával ismerkedtek meg a gyerekek. Itt sokat dolgoztak csoportban a térképen is.
Fakultatívan vállalt előkészítő tevékenységiskolai vetélkedő keretében zajlott és az előkészítő órák ismeretanyagára épült. Az előkészítő történelem, magyar és földrajz órákon elhangzott ismeretek alapján játékos formában versenyeztek a csoportok, de a gyerekek általános műveltségére is szükség volt a feladatok megoldásához. A vetélkedő célja az volt, hogy játékosan mélyítse el a tanulók történelmi, földrajzi és kulturális nevezetességeiről való ismereteit Erdélyről.
A tanulmányi kirándulásra 2014. május 5-9. között került sor.
Az 1. nap Marosillyén megemlékeztünk Bethlen Gábor születéséről, életútjáról, majd az emléktáblánál saját készítésű koszorút helyeztek el a gyerekek. Ezt követően Déva várának megtekintése, történetének megismerése, majd a Bethlen-kastélynál a reneszánsz építészet stílusjegyeinek tanulmányozása következett. A program végén rövid feladatlappal rögzíthették ismereteiket a gyerekek.
A 2. nap „Nagyenyedé volt”. A nap folyamán végig a nagyenyedi Bethlen Gábor Kollégium 7. évfolyamos tanulói és tanárai kísértek bennünket és mutatták be iskolájukat, városukat. Bár a program kicsit módosult az épület-felújítási munkálatok miatt, így is egy nagyon tartalmas, izgalmas, eseménydús nap elé néztünk. Az ideiglenesen bezárt Természettudományi és Iskolatörténeti múzeumokról csak az vendéglátó diákok beszámolóiból hallhattunk, az iskola bemutatása után a református Vártemplomot, a 48-as emlékművet és a Diákemlékművet néztük meg, majd egy közös testnevelés órán vehettek részt a gyerekek. Megemlékeztünk testvériskolai kapcsolatról a kezdetektől napjainkig, mely során akötődés egyre gazdagodott, szorosabbá vált. Megkoszorúztuk Bethlen Gábor szobrát, az Őrhegyről megtekintettük a várost, majd egy kis délutáni szabad program keretében ismerkedhettek, barátkozhattak a gyerekek. Este egy közös vetélkedővel mélyítették el az elhangzott ismereteket. A legmaradandóbb tevékenységek egyike volt ez a nap!
A 3. napon délelőtt Gyulafehérvár volt a cél , ahol a Majláth Líceum végzős diákja idegenvezetésével megnéztük a Székesegyházat, megemlékeztünk Hunyadi sírjánál, meglátogattuk a Várat, Bethlen Gábor egykori fejedelmi udvarát. A városnézéskor várostérkép segítette utunkat. Délután az ortodox kolostor megtekintése után a Remetei szikla-szorosban túráztunk, ahol természetvédelmi területen rendhagyó biológia- és földrajzórán is részt vehettek a tanulók. A nap zárása, az esti táncház, a baráti találkozás lehetőséget teremtett az újdonsült barátságok elmélyítésére is.
A 4. nap célállomása Torockó és Székelykő volt. A Néprajzi múzeum meglátogatása után sétáltunk a világörökség részét képező főtéren és környékén, majd a Székelykő megmászása következett. A csúcs meghódítása mindig erőfeszítést igényel, különösen itt, a „mészkővilágban”. A túra a „Nagy árkon” át kezdődött, és a gerincen keresztül Szentgyörgyön ért véget. Újabb rendhagyó biológia-, és földrajzóra következett az 1129 méteres magasságban. A szép kilátás, a helyi látványosságok, fényképezések, a „csúcs-csoki” kiosztása felejthetetlen élményekkel gazdagított bennünket. Élményekkel feltöltődve, kissé fáradtan érkeztünk az esti közös kulturális vetélkedőre, ahol a 4 nap ismereteit, tapasztalatait vehették számba gyerekeink a határon túli barátaikkal, a nagyenyedi gyerekekkel.
Az 5. nap a búcsúzással indult és a hazamenetel jegyében zajlott. Kolozsváron Mátyás király szobra, szülőháza, a Székesegyház a Bethlen-bástya és a Református Kollégium megtekintése közben az ismeretek elmélyítése a helyszíneken tartott beszámolókon keresztül valósult meg. Nagyváradon Bethlen Gábor útjától búcsúzva megnéztük a Várat, majd a buszon egy rövid Ki mit tud? játékkal összegeztük az elmúlt napokat.
(Képek: Tanulmányi kirándulás)
A tanulmányi kirándulást követő értékelő óra egy rövid értékeléssel kezdődött, melyben az előkészítő munkák, felkészítő órák és a tanulmányi kirándulás tapasztalatait, észrevételeit, a megvalósított célkitűzéseket fogalmaztuk meg. Az értékelést ppt. bemutatóval színesítették, amellyel felidézték a helyszíneket, látnivalókat és néhány emlékezetesebb pillanatot. Összegeztük az eddigi vetélkedőkben, kvízekben nyújtott csoportmunkákat.
Fakultatívan vállalt bemutató előadásunkat az utazáson részt nem vett 7. évfolyamosoknak és az egész 6. évfolyamnak tartottuk meg. Itt röviden beszámoltak a tanulmányúton részt vevő csoportok az előkészületekről és a kirándulás eseményeiről napi bontásban. Nagy élményt jelentett az itthon maradó tanulóknak is ez az élvezetes beszámoló.
Előkészítő órát tartották:
Daróczi Csaba
Nyúlné Forgó Mária
Szabadiné Viszmeg Erzsébet
Kísérő pedagógusok:
Daróczi Csaba
Dudásné Kovács Erika
Nyúlné Forgó Mária
Udvarhelyi Attila
Nagyenyedi kapcsolattartók:
Bakó Botond
Kóbori Anikó
Lőrincz Helga
Szőcs Ildikó
Turzai Melán
Bethlen Gábor Kollégium nevelőtestülete
>
>>
"Határtalanul!” - határtalan szeretettel
Kirándulás a „ hepehupás, vén Szilágyban”
2013. április 15-19-ig a 7. évfolyamos vadkerti diákok Sarmaságban jártak a „Határtalanul!” pályázat segítségével. A Bethlen Gábor Alapkezelő Zrt 898 800Ft-tal támogatta az utazást. A kirándulást hosszas előkészületek előzték meg. A gyerekek az osztályfőnökök: Csiszár Katalin és Hegyiné Szanádi Adrienn vezetésével csoportokban készültek fel 1-1 nap látnivalóiból, nevezetességeiből. Szabadiné Viszmeg Erzsébet tanárnő a Partium történelmi hátterét dolgozta fel a gyerekekkel, különös tekintettel a trianoni békeszerződés követelményeire. Gurzó Lászlóné tanárnő segítségével a térség irodalmi óriásainak életét és költészetét elevenítették fel Ady Endre, Kölcsey Ferenc és Petőfi Sándor művein keresztül.
Udvarhelyi Attila igazgató úr vezetésével indult el a csaknem 42 diákból és tanáraikból álló küldöttségünk. Nagyvárad/Ady Múzeum/, Sződemeter/Kölcsey Ferenc szülőháza/ és Érmindszent/Ady Endre szülőháza/ érintésével érkeztünk meg Tasnádra, a szállásunkra. Itt meleg, baráti fogadtatásban volt részünk Dombi Attila polgármester úr és Dari Tamás igazgató úr személyesen fogadtak bennünket.
Másnaptól Horváth József tanár úr - aki egyébként a gazdag programunkat is összeállította- kalauzolt bennünket szinte a kirándulás végéig. Kiemeljük és megköszönjük a tanár úr gondos, lelkiismeretes és kedves vezetését. A programot úgy állította össze, hogy néhány nap alatt megismerjük a hepehupás Szilágyság - így nevezte Ady- kulturális, irodalmi nevezetességeit, számunkra jelentősebb templomait, nevezetes iskoláit és a túrázásról sem feledkezett meg, amit az almásgalgói „Sárkányok kertjébe” és a Dragán völgyi víztárolóba tettünk.
Meleg fogadtatásban részesültünk a zilahi Szilvania Főgimnáziumban, ahol az iskola igazgatója és történelemtanára fogadott bennünket. Megtudtuk, hogy ebben a szép és korszerű gimnáziumban 1-1 évfolyamon 9 osztályt indítanak, amiből évfolyamonként 2-2 osztály magyar nyelvű. Az iskola erőssége a matematika, informatika tagozat, de megtalálhatók a két tannyelvű osztályok is.
Gyönyörködhettünk volna a zsibói Wesselényi-kastélyban, ha nem azt kellett volna megtudnunk, hogy ez a csodálatos épület azért tart zárva, mert életveszélyes, ugyanis az örökösök nem tudnak megegyezni, ezért nincs, aki felújítsa az omladozó kastélyt. Sajnos ez nem egyedi probléma itt. Kissé kárpótolt bennünket a kastély botanikus kertje és vadasparkja.
Hálásan gondolunk a szilágylompérti és a tasnádi református lelkészek kedves kalauzolására, amiből megismertük templomaikat és a gyülekezetük munkáját.
Természetesen sor került személyes találkozásra is a határon túl élő magyarsággal. Egy napot töltöttünk a sarmasági általános iskolában . A vadkerti és sarmasági gyerekek közös órákon vettek részt, ahol közös csoportokban dolgoztak . Ezt barátságos fiú és lány focimeccsek követték. A nemrégen átadott korszerű polgármesteri hivatalban a jegyzőnő köszöntött bennünket románul a polgármester úr távolléte miatt. Majd Katona Szabolcs: Héjanász a hepehupán című filmjét néztük meg, ami Ady Endre ifjúkoráról szólt. A helyszínek, a rendező, de még a szereplők is ehhez a tájékhoz kapcsolódnak. A sarmasági iskola néptánccsoportja – melynek szíve, lelke, motorja Bai Attila tanár úr, kultúrház igazgató – fergeteges néptáncbemutatót tartott. Ezután pedig a táncházban roptuk a táncot együtt mi magyarok határon innenről és határon túlról.
Kiemelném még egyszer , és megköszönjük azt a szeretetteljes fogadtatást – határtalan szeretettel -, amellyel a kirándulás során fogadtak bennünket a Szilágyságban élő magyar honfitársaink. Hováth József tanár úrnak is köszönjük, hogy hozzásegített bennünket ennek a megtapasztalásához. Abban a reményben búcsúztunk el, hogy az itt kialakult barátságok tovább erősödnek , feltétlenül tovább kell ápolnunk őket!
Gurzó Lászlóné
A képeket megtekintheti a FOTÓTÁRBAN.