Vissza az elejére

foto1 foto2 foto3 foto4 foto5
. . . . .

Kossuth Lajos Evangélikus Általános Iskola és AMI

Beszámoló az Európai Hulladékcsökkentési Héten megvalósított akcióról

 

Kedves Akciófejlesztő!

Köszönjük, hogy megvalósított akciójával hozzájárult az idei Európai Hulladékcsökkentési Hét sikeréhez.

Kérjük, az alábbi beszámolót kitöltve mutassa be nekünk akcióját, annak érdekében, hogy ötlete felkerülhessen az európai jó gyakorlatok közé.

A formanyomtatvány kitöltése azért is szükséges, mert amennyiben nevezte akcióját az Európai Hulladékcsökkentési Díjért folyó versenybe - a zsűri tagjai a leírtak alapján tudják értelmezni és értékelni a nevezett akciókat. Kérjük, segítse a zsűri munkáját azzal, hogy részletes és könnyen érthető leírást ad a megvalósult akcióról, és annak eredményéről.

1.       Alapadatok: (*-gal jelölt mezők kitöltése kötelező!)

Intézmény neve*

Kossuth Lajos Evangélikus Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola

Intézmény címe*

6230 Soltvadkert, Bocskai u. 2.

Akciófejlesztő/kapcsolattartó neve*

Dudásné Kovács Erika

Akció címe*

Hulladékcsökkentés, újrahasználat, újrahasznosítás

Az akció végrehajtásának helyszíne (város, közterület neve+házszám)*

6230 Soltvadkert, Bocskai u. 2.

Honlap címe

http://iskolasoltvadkert.hu/

Kategória (Kérem, jelölje be a megfelelőt!)*

Államigazgatási szerv, hatóság

Egyesület, civil szervezet

Gazdálkodó, ipari szervezet

Oktatási intézmény

Magánszemély

 

2017. november 18. szombat

2017. november 19. vasárnap

2017. november 20. hétfő

2017. november 21. kedd

2017. november 22. szerda

2017. november 23. csütörtök

2017. november 24. péntek

2017. november 25. szombat

2017. november 26. vasárnap

 

2.       A megvalósított akció témája:

(Kérjük, pipálja ki a megfelelő választ. Egy vagy több válasz is lehetséges)

Hulladékkeletkezés megelőzése és csökkentése

Újrahasználat és újrahasználatra való előkészítés

Szelektív gyűjtés és újrahasznosítás

3.       Az akció kapcsolódott az Európai Hulladékcsökkentési Hét idei fő témájához, a „Többet ésszel - mint csomagolással” gondolathoz?

Igen

Nem

4.       Kiket érintett az akció?

Bárki részt vehetett benne

Konkrét célcsoportot célzott az akció

Az akció a kommunikációs eszközök tesztelésére fókuszált

Egyéb, kérjük, részletezze:

5.       A végrehajtott akció részletes és pontos leírása , eredménye (résztvevők száma, összegyűjtött/megelőzött/ szelektíven gyűjtött hulladék mennyisége; szóróanyagok száma…)(körülbelül 1 oldal /3000 karakter)

Intézményünk mindig is innovatív volt, ezért is kapcsolódunk be a kompetencia alapú oktatást támogató pályázatokba, programokba.

A „Tehetséggondozás a természettudományos tantárgyakban” jó gyakorlatunk megvalósítás során odafigyelünk a tantárgyak közötti koherenciára, egységes szemléletű természettudományos világkép kialakítására, az elméleti tudás hasznosítására a mindennapokban, környezetvédelmi problémák felismerésére és megértésére, tevékenység központú módszerek alkalmazására, az együttműködés fejlesztésére, a hatékony ismeretszerzésre.

Ebbe a projektbe idén először kapcsolódtunk be, de a korábbi évek során folyamatosan megvalósított programjainkkal vettünk részt:

• Évente 2 alkalommal szervez papírgyűjtést Diákönkormányzatunk az egész iskola részvételével. Az őszi akció 10. 24-én lezajlott.

• A természettudományos tehetséggondozó szakkör munkája idén az NTP-MTTD-17 nyertes pályázatunk keretében valósul meg. A szakkörhöz és a projekthez kapcsolódó tevékenységeink:

„Természettudományos szakkör mindenkinek”

A szakköri tematika keretében a programot megelőzően a víz előfordulásával, élettani hatásával, tulajdonságaival, vízkeménységgel, vízszennyezéssel, oldhatósággal, oldatkészítéssel foglalkoztunk. A projekt témái adták az ötletet, hogy szakköri foglalkozás keretében “Víz Bár” akciót hirdessünk meg az érdeklődőknek.

2017. 11. 21-én „nyitott szakköri napot” tartottunk. Különböző típusú ásványvizeket és csapvizet kóstoltunk meg és hasonlítottuk össze az ízeiket, néztük meg oldott ásványianyag-tartalmukat, összetételüket, pH-értéküket. Volt semleges, enyhén lúgos és lúgos kémhatású, 350-1200 mg/l ásványianyag-tartalmú ásványvíz a kínálatban. A szakkör második felében az adventi időszakra hangolódva, használt gyertyák újrahasznosítására fókuszáltunk. Az érdeklődők a gyertyaöntés és a gyertyamártás fortélyaival ismerkedhettek meg.

„Látogatás a GI-PLAST KFT-ben”

A szakköri tematika keretében a tanév végén került volna sor Frittmann Grácián műanyagüzemének megtekintésére, ahol műanyag-csomagolóanyag gyártás történik új alapanyagból és újrahasznosított hulladékból 2005 óta.

A projekt témái miatt hamarabb valósítottuk meg az üzemlátogatást, és a hét zárásaként 2017. 11. 24-én ellátogattunk a GI-PLAST Kft-be. A tulajdonos körbevezetett bennünket az üzemben és készségesen elmagyarázott mindent. Megismerhettük a szelektív hulladékgyűjtőkbe helyezett műanyag különleges útját a ledarálástól kezdve egészen a kész zsákokig. Az üzemlátogatáson a szakkörösök mellett a 8. évfolyamos tanulók is részt vettek.

• Kreatív újrahasználat: kiállítás szervezése hulladékká vált anyagok felhasználásával.

• Hulladékcsökkentési verseny: tablókészítés, ezekből kiállítás szervezése.

• Figyelemfelkeltő filmek vetítése a természettudományos tantárgyak tanítása során (Trashed, Plastic Paradise, Bag it!, Waste Land).

A program 5 napja alatt figyelemfelkeltő filmek vetítése és a látottak megbeszélése a tanórákon valósultak meg, az újrahasznosított termékek és tablók készítése otthoni egyéni vagy páros munka eredményeként születtek, a kiállítást az elkészített produktumokkal folyamatosan bővítettük a hét során.

 

6.       Rövid leírás a célközönségről és arról, hogy az akció során hogyan tudták motiválni a célcsoportot annak érdekében, hogy a résztvevők számát növelni tudják!(körülbelül fél oldal/ 1500 karakter)

Iskolánk Diákönkormányzata minden évben kétszer szervez papírgyűjtést. Az őszi akció október 24-én lezajlott.  Itt az egész iskola részt vett, több-kevesebb papírt mindenki hoz – az esetek többségében szülői, nagyszülői segítséggel. A motiváció sokrétű: az 1 órás segítség és a sok papír osztályfőnökidicsérettel jár, míg a legtöbb papírt összegyűjtött 1-3. helyezett alsós, illetve felsős osztály létszám-arányosan pénzjutalomban részesült a befolyt összegből.

A november 20-24 között megrendezett „Európai hulladékcsökkentési hét” projekt „célközönsége” iskolánk felső tagozatos tanulói és rajtuk keresztül a családjuk. A motiváció itt is széles skálán mozgott:

- a helyi műanyagüzem (GI-PLAST Kft) meglátogatása a pályaválasztásban segíthette a nyolcadikosokat,

- a szakköri foglalkozás keretében megvalósult gyertyaöntés és “Víz Bár” akció célja a tevékenykedtetés és az adventi időszakra történő ráhangolódás volt, az elkészített gyertyákat mindenki hazavihette,

- az újrahasznosított termékekből készült kiállítás anyagaiért és hulladékcsökkentéssel kapcsolatos tablók készítéséért piros pontokat és ötösöket lehetett szerezni,

- dolgozhattak egyedül vagy párban, és a páros munka során nem csak osztálytársakat, hanem barátokat, testvéreket is választhattak,

- a természettudományos tantárgyak tanítása során vetített figyelemfelkeltő kisfilmek minden esetben motivációként hatottak, kiegészítették a tanítási órákat (hazai és távoli tájak, vizek élővilága, a víz a környezetünkben, a vízszennyezés.

 

7.       Írja le az akció kiértékelésének módját és annak eredményét

Résztvevők száma

Résztvevők visszajelzései

Az akció során megelőzött hulladékok mennyisége

Egyéb mutatók: piros pontok, 5 érdemjegyek

Az értékelés eredménye (szöveges eredmény értékelés)

A felső tagozaton minden diák részt vett, visszajelzéseik pozitívak voltak:

- nem csak 1 tárgyat készítettek,

- a „Nyitott szakkör”-ön sokan részt vettek,

- igényes munkák (tárgyak, tablók) készültek,

- a kiállítás anyagát többször végignézték, sok esetben az elkészített tárgyakkal játszottak is

- a műanyagüzem látogatásakor érdeklődők voltaka diákok,

- a motivációs kisfilmek gondolatébresztően, elgondolkodtatóan, megfontolandóan hatottak a diákokra.

 

8.       Kérjük, jellemezze akcióját az alábbi szempontok figyelembe vételével!(körülbelül egy oldal/3000 karakter)

1.Megjelenés és kommunikáció (hogyan népszerűsítette az akciót?)

Az „Európai hulladékcsökkentési hét „ logóját kinyomtattuk a http://szelektalok.hu/hulladekcsokkentesihet/?utm_source=newsletter_385&utm_medium=email&utm_campaign=beszamolo-sablon-europai-hulladekcsokkentesi-hetoldalról, majd az iskolai faliújságokra, mindenki számára jól láthatóan elhelyeztük. Az iskola honlapján közzé tettük a projekttel kapcsolatos információkat. A tanítási órákon a természettudományos tantárgyakat tanító kollégák népszerűsítették a programot, beszéltek a lehetőségekről, feladatokról, ötletgyűjtési lehetőségekről.

2.Az akció mennyire fókuszált a hulladékkeletkezés megelőzésére, újrahasználatra vagy az anyagok újrafeldolgozására, újrahasznosítására?

A hulladékkeletkezés megelőzésére figyelemfelkeltő plakátok készítésével ösztönöztük a diákokat, a legjobbakból kiállítást szerveztünk. A témaválasztásban segítettünk:

- Otthoni komposztálás

- „Nem kérünk szórólapot!”

- Palackozott víz helyett csapvíz fogyasztása

- Saját bevásárlószatyor használata

- Túlcsomagolt termékek kerülése

- Nagyobb kiszerelésű vagy helyi áruk vásárlása

- Nem materiális ajándékok vásárlása

- Szelektív hulladékgyűjtés

Az újrahasználatra, az anyagok újrafeldolgozására, újrahasznosítására az elkészített legjobb tárgyakból szintén kiállítást szerveztünk.

3.Eredetiség és példamutatás (Mi tette az akciót eredetivé és innovatívvá?)

Az eredetiség a sokrétűségben rejlik. Igyekeztünk többféle tevékenységet felajánlani a gyerekeknek, és csupa olyat, ami körülöttük van, a mindennapjaik része vagy lehet a része, könnyen továbbadható szűkebb és tágabb környezetükben, másokat is bevonhatnak a megvalósítás során. Mi pedagógusok is ezekkel a lehetőségekkel élni.

4.Megvalósíthatóság Európa-szerte (Megvalósítható-e az akció más szervezeteknél vagy Európa többi országában?)

Bárhol, bármikor, bármilyen korosztállyal megvalósítható az általunk megtervezett és kivitelezett projekt.

5.Hosszú távú és tartós hatás (milyen feladatokat kell végrehajtani a hosszú távú hatás elérése érdekében?)

Intézményünkben ezeket a programelemeket részben vagy egészben minden évben megvalósítjuk, hiszen a szaktárgyak tartalmazzák az ehhez szükséges információkat, ehhez a projekthez kapcsolódó jeles napokról mindig beszélünk, illetve feladatokat adunk a gyerekeknek, papírgyűjtés évente kétszer kerül megrendezésre Diákönkormányzatunk révén, a szelektív hulladékgyűjtés a legtöbb háztartásban és az iskolában is megvalósul.

6. Visszajelzések és a célcsoport motiváltsága (milyen visszajelzések érkeztek a résztvevőktől? Ön szerint megfigyelhető-e pozitív irányú változás az akció hatására?)

 

A célcsoporttól, a gyerekektől minden programelemmel kapcsolatban kedvező visszajelzés érkezett. Nyitottak, érdeklődők, motiváltak, tájékozottak voltak a témában. Mivel a mindennapjaink része a projekt jelentős része, így továbbra is pozitív irányú változásra számítunk.

9.       Másolja be a linkeket az esetleges online megjelenésekről, videókról stb….

http://iskolasoltvadkert.hu/index.php/ewwr

https://drive.google.com/drive/folders/15du1-8MrIPIWrKphQ-GWsiCCqcuMwXwM?usp=sharing

Kérjük az eseményről készült fotó dokumentációt küldje meg elektronikusan az alábbi email címre:

Ez az e-mail cím a spamrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.

A fájlok esetleges nagy mérete miatt javasolt óriásfájl küldő programok használata pl.: http://wetransfer.com/ ; http://mammutmail.com/

Köszönjük, hogy beszámolóját megküldi részünkre.

Reméljük, jövőre is akciófejlesztőink között üdvözölhetjük!

Copyright © 2021 Kossuth Lajos Evangélikus Általános Iskola és AMI Rights Reserved.