Vissza az elejére
>>>>
Barátunk a természet Országos Természetismereti játék
A Bács-Kiskun Megyei Katona József Könyvtár és a Magyar Népművelők Egyesülete Bács-Kiskun Megyei Szervezete 2017 őszén 31. alkalommal hívta közös játékra, búvárkodásra a természetet szerető gyerekeket. Fejtörőik főszereplői ebben a tanévben is a hazai tájak, életközösségek élőlényei voltak. Egy-egy fordulóban a biológiai feladatok mellett földrajzi, néprajzi, művészeti feladványok is szerepeltek. A fordulók témakörei:
· Őszülőidő
· Nyomok a hóban
· Télből a tavaszba
· Újra itt a kikelet
· Perzselő nyár
A versenyre 3-4., 5-6. és 7-8. évfolyamos tanulók jelentkezését várták maximun 4 fős csapatokkal. Iskolánkból 7 csapattal neveztünk be (2 csapat a 3-4., 4 csapat az 5-6. és 1 csapat a 7-8. korosztályból). A levelezős fordulókat követően 4 csapatunk jutott a döntőbe. Az elméleti és „gyakorlati” megmérettetésen izgalmas, kreatív, interaktív feladatmegoldásokra került sor az írásbeli feladatsorokhoz kapcsolódóan. A 2018. június 8-9-én megrendezett döntőben 3 osztályosaink 3., 5. osztályosaink a 4. és 5., 8. osztályosaink szintén az 5. helyen végeztek. A diákok és a felkészítő tanárok (Hegyiné Szanádi Adrien és Dudásné Kovács Erika) is könyvjutalomban részesültek.
A verseny elérte célját, a diákok újabb élménnyel, tudással, tapasztalattal, ismeretekkel gazdagodtak.
A versenyen készült képek az alábbi linken érhetők el: https://drive.google.com/drive/folders/1Pbr3qxPXQGYskbuXdOYaPGfNGof1NOZx?usp=sharing
Gratulálok Mindenkinek!
Dudásné Kovács Erika (Természettudományos tehetséggondozó szakkör vezetője)
>>>>
Egészségnap
Idén 2. alkalommal, 2018. május 16-án került megrendezésre a felső tagozatos gyerekeknek az „Egészségnap” programunk, mely egyben az NTP-MTTD-17 pályázat záró eseménye volt.
A kreatív projektnap állomásain számos érdekességgel ismerkedtek meg a diákok:
J Ekkor tartották meg a védőnők a szokásos felvilágosító előadásokat minden évfolyam számára:
· 5. évfolyam felvilágosító előadása a serdülőkori testi változásokról,
· 6. évfolyam felvilágosító előadása a dohányzásról,
· 7. évfolyam felvilágosító előadása a fogamzásgátlásról,
· 8. évfolyam felvilágosító előadása a nemi betegségekről.
J Ezzel párhuzamosan szerveztünk több helyszínen programokat az egészséges életmód és táplálkozás jegyében:
· Kiskerti fűszernövényekkel ismerkedtek, majd ezekkel készült fűszervajjal kent kornspitz kiflit és mentás vagy citromfüves limonádét kóstolhattak.
· Házi joghurt elkészítését hallhatták, majd kóstolhatták és megtanulhatták azt elkészíteni sok-sok idénygyümölccsel.
· Betekintést kaptak egy családi méhészet mindennapi munkájába, a legfinomabb mézeket megízlelhették.
· Szakképzett mentőtiszttől és mentőápolótól tanulták az újraélesztést és több hasznos elsősegélynyújtó beavatkozást. A bátrabbak ki is próbálhatták az életmentő szituációkat.
· Levezetőként Just Dance partin kiugrálhatták magukat a lelkes diákok.
A záró rendezvény szervezésében a Natura munkaközösség minden tagja aktívan részt vett, a lebonyolításban pedig valamennyi kolléga segített. Köszönet érte Mindenkinek!
Az igen sokrétű, tartalmas, „játszva tanuló”, tapasztalatokra épülő „Egészségnap” méltó befejezése volt az egész éves természettudományos tehetséggondozó munkának!
Az Egészségnapon készült képek az alábbi linken érhetők el:
https://drive.google.com/drive/folders/1o3U0HDC0F-4IJkFG9OQTvaOnbh_-hwG5?usp=sharing
Dudásné Kovács Erika (Természettudományos tehetséggondozó szakkör vezetője)
>>>>
Látogatás a Király Pék és Társa BT üzemében
A Király Pékség 1992-ben alakult családi vállalkozás.
Jelenleg 6 saját élelmiszerüzletük van, termelésük jelentős hányadát ezekben az üzletekben értékesítik. A kereskedelemben dolgozókkal és az üzemben lévő munkatársakkal együtt 100 fő dolgozik cégükben.
Az üzem a legkorszerűbb gépekkel van ellátva. Természetesen ez nem azt jelenti, hogy kézzel már nem nyúlnak a tésztához, sőt, egyre inkább jellemző a kézműves termékek készítése. Nem tömegtermelést folytatnak, sokkal inkább magasabb minőségű termékek készítését tűzték ki célul immár sokadik éve.
Üzemükben cukrász műszak is dolgozik, így tudják biztosítani pék és cukrász tanulók gyakorlati képzését.
A környék rendezvényeinek aktív szereplői, támogatói, amivel kiérdemelték a cselekvő közösségek címét.
2018.május 9-én látogattunk el a pékségbe, ahol a tulajdonos körbevezetett bennünket az üzemben és készségesen elmagyarázott mindent. Megismerhettük a kenyér, a péksütemények, a cukrásztermékek elkészítésének fortélyait, a munkában meglévő szépséget és a vele járó nehézségeket is. Rögtönzött „pályaválasztási tanácsadással” zárult látogatásunk.
A pékségben készült képek az alábbi linken érhetők el: https://drive.google.com/drive/folders/1yciJZS3VoJltbZag00TUflZmGa-YhLpv?usp=sharing
A lehetőségért ezúton szeretnénk köszönetet mondani Király Annamáriának!
Természettudományos szakkör diákjai és Dudásné Kovács Erika
>>>>
A természettudományos szakkör nyílt foglalkozása
„Színes kémiai kísérletek magyarázatokkal, kicsiknek és nagyoknak egyaránt!
Kísérletek cukorral, mészkővel, tojásfehérjével, etil-alkohollal, orvosi szénnel, természetes és mesterséges indikátorokkal, kénnel és kénsavval.
Ujjlenyomat-kimutatás jóddal.
Mi történik az égetett mésszel, ha vízzel reagáltatjuk?
Gyere el, kísérletezz velünk!”
Ezen a címen és ezzel a beharangozással hirdették meg a természettudományos tehetséggondozó szakkör diákjai a plusz szakköri órát 2018. május 8-ára, melyet ők tartottak az érdeklődő gyerekeknek, tanároknak és szülőknek. Szabadon választhattak a tanév során megismert, elvégzett kísérletek közül, mindenki a hozzá legközelebb állót. Az előkészületek során újra felelevenítettük a kísérletek menetét, azok magyarázatait, a szükséges anyagokat és eszközöket. Mindezt egy rövid ppt-ben mindenki rögzített a saját kiselőadásához. Nagy igyekezettel készültek és még nagyobb izgalommal várták és élték át a „megmérettetést”. Megtapasztalhatták, milyen a sok kíváncsi, kérdező, természettudományok iránt érdeklődő gyerekek vagy a témához értő felnőttek előtt elmondani mindazt, amit az év során tapasztaltak, tanultak.
Nagy örömmel töltött el lelkesedés, amivel „bevállalták” a plusz foglalkozást; a tudás és a gyakorlat, amit a tanév során megszereztek; a kiállás, amit az „idegenek” előtt tanúsítottak. Büszkeséggel tölt el, hogy ilyen sokan vállalták a többlet munkát, nemcsak ezen a szakköri órán, hanem az egész tanév során, a versenyeken, és nem utolsó sorban a továbbtanulásnál.
Beérett az egész éves szakköri munka!
A szakkörön készült képek az alábbi linken érhetők el:
https://drive.google.com/drive/folders/1IDJian5JgrF6ggTxRW8gJzJJHU1b3Ycl?usp=sharing
Dudásné Kovács Erika (Természettudományos tehetséggondozó szakkör vezetője)
>>>>
Tanulmányi kirándulás – Szeged
Tudáskapu, Vadaspark
Az Emberi Erőforrások Minisztériuma által támogatott Nemzeti Tehetség Program keretében, tanulmányi kirándulások alkalmával látogattunk el kísérleti laborokba, kiállításokra iskolánk természettudományos szakköröseivel, diákjaival.
2018. május 5-én harmadik, egyben utolsó tanulmányi kirándulásunk alkalmával Szegeden jártunk.
Délelőtt a Tudáskapu interaktív természetismereti tudástárba vezetett utunk. Hány lába van a százlábúnak? Hány sólyomféle él Magyarországon? Hogy néz ki az antimonit? Hogy készül a durranógáz? Mi festi a lángot? A Szegedi Tudományegyetem Juhász Gyula Pedagógusképző Karának épületében található különleges természettudományos gyűjtemény meglátogatása során sok-sok más információ mellett ezekre a kérdésekre is választ nyerhettünk. A korábbi főiskola és jogelődje által több mint 130 éve megalapozott gyűjtemény herbáriumában és állattani részlegében több mint 10.000 faj kerül bemutatásra - ez a hatalmas kincs a Magyar Kulturális Örökség részét képezi. A Tudáskapu a múzeumok elzártsága helyett interaktív foglalkozásokra, bemutató órákra várja az érdeklődőket. Gyakorlattal rendelkező, minősített kutatók vezetésével naponta többször látványos kísérleteket végeznek, amelyek során azok is meglepő felfedezéseket tehetnek, akik eddig idegenkedtek a természettudományok világától.
A látogatócsoportok, így mi is, igényünk szerint választhattunk különféle témakörökből (matematika, biológia, kémia, fizika, földrajz). Kémia- és biológia-foglalkozásokon vettünk részt, ahol a gyűjtemény szakemberei interaktív módon vezettek be minket a természettudományok érdekes rejtélyeibe. Külön kiemelendő, hogy a csoportot dicséretben részesítették az előadók, hiszen számos kérdésre adtak hibátlan választ a gyerekek.
Az ebédet követően, délután a Szegedi Vadaspark tartalmas programján vettünk részt. 1989-ben lépett Szeged azon városok sorába, amelyek állatkerttel is büszkélkedhetnek. Szakképzett idegenvezetővel tekintettük meg az állatokat „kontinensenként”, elevenítettük fel rendszertani ismereteinket és hallhattunk sok érdekes információt az eddig esetleg csak tankkönyvben, televízióban látott állatokról. A Vadaspark híres a természet védelmére tett erőfeszítéseiről, így joggal tekinthetjük a fajok menedékének. A Természetvédelmi Mentőközpont évente több száz állatot fogad, amelyek vadon elpusztulnának, de felépülve a Vadasparkban, visszatérhetnek természetes élőhelyükre. Erről is hallhattunk rövid tájékoztatót alkalmi vezetőnktől.
Bízom benne, hogy a kirándulás programjai ismét kedvet adtak a diákoknak a természettudományos témában való elmélyedésre.
A kiránduláson készült képek az alábbi linken érhetők el:
https://drive.google.com/drive/folders/1FFXpfjqJfc0bGX6FRmpOOEFF0seYbzfB?usp=sharing
Dudásné Kovács Erika (Természettudományos tehetséggondozó szakkör vezetője)
>>>>
HAPPY – HÉT nyeremény
Kedves Happy Iskolák és Óvodák!
Ezúton köszönjük, hogy részvételükkel hozzájárultak a 2018. évi vízfogyasztást népszerűsítő HAPPY-hét program sikeréhez, ezáltal segítve a gyermekkori elhízás visszaszorítására irányuló törekvéseinket.
Nagy örömünkre 2018-ban is rendkívül sok gyermek ismerkedett meg az egészséges folyadékfogyasztási szokásokkal az OGYÉI által kidolgozott, kreativitást, ügyességet igénylő feladatok, játékos programok és interaktív oktatóanyagok, valamint az Önök kreativitásának segítségével. Igazán nagy öröm számunkra, hogy az iskolák és az óvodák is ilyen aktívan és eredményesen töltötték el ezt a hetet. Az intézmények nagy része az ajánlott programötletek mellett saját, általuk kitalált kreatív programokkal és játékokkal is felhívták a gyerekek figyelmét a vízfogyasztás fontosságára.
Bízunk benne, hogy a hét során bekövetkezett pozitív változás fenntartható és a gyerekek a későbbiek során is a vizet választják szomjoltásra.
NYERTESEK |
NYEREMÉNYEK |
Kossuth Lajos Evangélikus Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola (Soltvadkert) |
A legtöbb program elemet megvalósító iskola nyereménye (30 tanuló) egy kalandparki belépő. |
Rákóczi Utcai Óvoda – Nyuszi csoport (Székesfehérvár) |
A legtöbb program elemet megvalósító óvoda nyereménye (15 óvodás) egy kicsiknek szóló művészeti foglalkozás. |
Porcsalmai Napközi Otthonos Óvoda |
A „Víz ezer arca” c. pályázat nyertes csapata egyszeri belépést nyert a CSOPA Playbar előadótermébe „A víz tudománya” showra. |
Rókusvárosi II. számú Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola |
„A növények és a víz” c. pályázat nyertes csapata egyszeri belépést nyert a Tropicariumba. |
Remélem, hogy jövőre is lesz alkalmunk együttműködni Önökkel, hiszen 2019-ben is folytatódik a Program, mely már a jubileumi 10. HAPPY-hét lesz!
Üdvözlettel,
Nagy-Lőrincz Zsuzsanna
projektkoordinátor
>>>>
Beszámoló a HAPPY – HÉT eseményeiről
Kilencedik alkalommal hirdette meg a folyadékpótlás jelentőségre fókuszáló és egyúttal a vízfogyasztást népszerűsítő HAPPY-Hét (Hungarian Aqua Promoting Program in the Young) programját az Országos Gyógyszerészeti és Élelmezés-egészségügyi Intézet.
A 2018. március 19-23. közötti időszakra meghirdetett akcióban idén először, de nagy örömmel vett részt iskolánk, hiszen a folyadékpótlás jelentőségét, a vízfogyasztás népszerűsítését mindig is fontosnak tartjuk, a választható programelemek jelentős részét folyamatosan megvalósítjuk.
Ennek köszönhetően bővül azon diákok száma, akik saját bevallásuk szerint több vizet isznak, inkább vizet hoznak magukkal az iskolába vagy vesznek a büfében a cukros üdítők helyett, gyakrabban isznak vizet a kihelyezett kancsókból, melyek egyébként is elérhetők mindenki számára a nap folyamán az iskolai ebédlőben (ami a büfével egy légtérben van), a „vízfelelősök” figyelmeztetik egymást a vízivásra.
A HAPPY-HÉT során megvalósított programelemek:
J „Plakát kihelyezése”: a program népszerűsítésére a rendelkezésünkre bocsátott plakátokat kihelyeztük iskolánk központi részén található faliújságra. Itt olvashatták a tanulók az általunk meghirdetett egyéb programelemeket is.
J Alsó tagozaton:
o „Vízfelelősök” kijelölése, akik felhívták társaik figyelmét a szükséges folyadékpótlásra minden tanóra és étkezés után - ezt továbbra is alkalmazzák.
o Dekoráció készítése: vízi életközösséget varázsoltak a zsibongójukban kihelyezett paravánokra, melyet mindenki megcsodálhatott.(Képek a drive-on)
o Rajzverseny
J Felső tagozaton a meghirdetett programötletek közül válogattunk és hirdettünk meg néhányat:
o A „szórólap készítése” volt a legnépszerűbb, melyen a rendszeres folyadékpótlásra, elsősorban vízfogyasztásra hívták fel a figyelmet a diákok.
o „Mennyit isznak az állatok?” munkák során a diákok összehasonlították különböző állatfajok napi vízszükségletét.
o „Biztos, hogy megéri?” 3D-s plakátokkal a cukrozott üdítők káros hatásait mutatták be a gyerekek.
o A Magyar Víziközmű Szövetség (MAVIZ) „Víz-kincs” című ismeretterjesztő filmjei arra keresik a választ, miért kell fokozott figyelmet fordítani e természeti értékre. Kémia és biológia órákon néztünk meg 1-2 rövidfilmet, majd megbeszéltük a látottakat. Ezt követően otthon, önálló munkaként dolgozhatták fel a tanulók a hozzájuk közelálló témát ppt fomájában, melyet tanulói kiselőadásként az osztály előtt bemutattak.
o A „Víz Világnapja” alkalmából rajzokat készíthettek a diákok.
o 2018. március 21-én az NTP-MTTD-17 pályázatán megvalósított természettudományos tehetséggondozó szakkör tematikája keretében és a Víz Világnapja alkalmából a soltvadkerti szennyvíztisztító telepre látogattunk el, ahol betekintést kaptunk a szakszerű szennyvíztisztítás munkálataiba.
A programhoz kapcsolódó, a tanév során folyamatosan megvalósított programelemek:
J „Vizeskancsók kihelyezése” az iskola ebédlőjében, mely egy légtérben található az iskolai büfével. Itt bárki, bármikor ihat, és tiszta pohár mindenki rendelkezésére áll.
J „Vízidő”: tanórák végén, étkezéskor felhívjuk a gyerekek figyelmét a folyadékpótlás, elsősorban a vízfogyasztás jelentőségére.
J „Vízivás engedélyezése az órák alatt” alsó tagozaton egész tanév során megvalósul.
J „Víz a tananyag részeként”: alsó tagozaton környezetismeret, felső tagozaton természetismeret, biológia, kémia, földrajz, fizika, technika, osztályfőnöki óra, természettudományos tehetséggondozó szakkör keretében. Például:
o vízfogyasztás jelentősége az emberi szervezet számára, szervezetünk építőanyagai - víz az emberi szervezetben,
o az ivóvíz jelentősége, a cukros üdítők káros hatásai,
o a szervezetben bekövetkezett vízhiány következményei,
o a Föld ivóvízkészlete, annak kinyerése, megóvása,
o a takarékos vízfelhasználás jelentősége,
o környezetvédelem, környezetszennyezés (felszíni és felszín alatti vizek, de ezzel összefüggésben a levegő és talaj védelme, szennyezése is),
o ásványvizek összetételének vizsgálata (kóstolásra természettudományos tehetséggondozó szakkör keretén belül nyílt lehetőségük a diákoknak az első félév során),
o élelmiszerek, ételek víztartalmának vizsgálata, vízben oldódó vitaminok,
o számítási feladatok: ásványvíz tömegszázalékos összetételének kiszámítása, infúziós oldat készítése, mennyi mozgás szükséges egy 0,5 literes cukrozott üdítő „elégetéséhez stb.
A program során felhasznált hirdetéseket, felhívásokat, elkészített munkák és megvalósított események képeit az alábbi linken tekinthetik meg:
https://drive.google.com/drive/folders/1eNyvRIybRINJ9B5mhxGE6Iww7vZ64VIE?usp=sharing
https://drive.google.com/drive/folders/1ET43v47K2CnUG8Ef8FafouTFmiVNFtpG?usp=sharing
Dudásné Kovács Erika (Természettudományos tehetséggondozó szakkör vezetője)
>
>>>
Tanulmányi kirándulás – Budapest
Csodák Palotája, ELTE Kémiai Intézet - „Kémia és energia”
A Nemzeti Tehetség Program, az Emberi Erőforrások Minisztériuma által támogatott projekt keretében tanulmányi kirándulások alkalmával, lazító programelemként látogattunk, látogatunk el kísérleti laborokba, kiállításokra iskolánk természettudományos szakköröseivel, diákjaival.
2018. március 23-án, a soron következő tanulmányi út szintén Budapestre vezetett. Ekkor a kémia mellett a fizikai kísérletek isaz érdeklődés középpontjában álltak. A délelőtti helyszín a Csodák Palotája volt, ahol a fizikai törvényszerűségek játszva megismerése volt a cél az 5000 m2-es tudományos szórakoztató központban. Az „attrakciók”, melyeket mind megnézhettünk, kipróbálhattunk, megtapasztalhattunk, melyekre rácsodálkozhattunk, amelyeken meglepődhettünk és természetesen mindre magyarázatot kaptunk, miközben felhőtlenül szórakoztunk és észrevétlenül, játék közben tanultunk:
· A természet műhelye: Játszva ismertük meg, hogyan jelenik meg a tudomány a természet műhelyében!
· Tudósok csarnoka: Híres tudósok munkásságáról, róluk szóló történetekről, „pletykákról” olvashattunk.
· Mágneses mező: Felfedezhettük a vonzások és taszítások világát, a mágnesesség csodáját.
· Űrállomás: A végtelen birodalom szépségeit, érdekességeit ismerhettük meg játékosan.
· Record: Logikai és ügyességi játékokat játszottunk a galaxis lakóiért.
· Születés világa: A „Tabudöntögető tárlat”-on, a DNS-től a pelenkázásig tartó tudományos utazáson vehettünk részt.
· Illúziók: Itt a vizuális illúziók részesei lehettünk.
· Newton almáskertje: A híres tudós felfedezéseihez kötődő játékos eszközöket próbálhattunk ki, a mechanika és a tömegvonzás törvényeit tapasztalhattuk meg, megismerkedhettünk a színelmélettel és a csillagászattal.
· Logikai megálló: Vizuális memória, figyelemképesség, reakcióidő, problémamegoldó készség fejlesztésére szolgáló játékokkal játszhattunk.
· Playbar játéktér: 27 érintőképernyős asztalon egyéni és csoportos játékot próbálhattunk ki.
· Az Övegesprofesszorról elnevezett teremben látványos kísérlet-bemutató, a „Science Show” keretében kaptunk betekintést a környezetünkben lévő fizikai és kémiai folyamatok izgalmas világába.
Az ebédet követően a délután sem zajlott tétlenül, ha már a fővárosba látogattunk. Az ELTE Kémiai Intézetében ismét dr. Róka András docens úr vezette be minket újabb természettudományos rejtelmekbe. Az „Észbontogató” előadás-sorozatának „Kémia és energia” című 2 órás programjában diákokat is segítségül hívott kísérleteihez, melyben most sem volt hiány. Az eddig csak tantermi körülmények között nem vagy csak felvételről látott kísérletek a szárazjéggel, folyékony nitrogénnel, puskaporral, mindenkit lenyűgöztek.
Remélem ez az újabb programelem ismét kedvet adott a diákoknak a témában való elmélyedésre.
A kiránduláson készült képek az alábbi linken érhetők el: https://drive.google.com/file/d/1v9KY0TlezjblFTynfARxcdvMUv06lxHr/view?usp=sharing
Dudásné Kovács Erika (Természettudományos tehetséggondozó szakkör vezetője)
>
>>>
Látogatás a soltvadkerti szennyvíztisztító telepen a Víz Világnapja alkalmából
2018. március 21-én lehetőségem nyílt diákjaimmal ellátogatni a természettudományos tehetséggondozó szakkör tematikája keretében és a Víz Világnapja alkalmából a soltvadkerti szennyvíztisztító telepre.
„A Kiskunsági Víziközmű-Szolgáltató Kft, korlátolt felelősségű társaság formában működő gazdasági társaság, amely 2013. szeptember 17-én a Bács-Kiskun megye középső és déli térségében elhelyezkedő települések víziközmű vagyonának működtetésére összeolvadással jött létre. A gazdasági társaságot a Halasvíz Kft., a Kalocsavíz Kft. és a Kőrösvíz Kft. tulajdonosai alapították. A Társaság az átalakulás előtti vállalkozásoknak általános jogutódja.
A Társaság elsősorban Kalocsa, Kiskőrös és Kiskunhalas valamint ezek földrajzi körzete területén az ivóvízellátás biztosítására, ivóvíz-szolgáltatásra, az ivóvíz-szolgáltatással összefüggő egyéb tevékenység ellátására továbbá csatorna-szolgáltatásra, szennyvíz-ártalmatlanításra, a szennyvíz-szolgáltatással kapcsolatos egyéb feladatok ellátására jött létre a víziközmű-szolgáltatásról szóló 2011. évi CCIX. törvény előírásai maradéktalan kielégítése érdekében.” ( http://www.kiskunvizkft.hu/index.php/cegunkrol ) Fő célkitűzésük, hogy a szolgáltatásukat igénybe vevő lakosság, illetve ipari, vállalkozói fogyasztók számára a közegészségügyi előírásoknak megfelelő minőségű ivóvíz ellátását biztosítsanak.
A soltvadkerti szennyvíztisztító telep technológiai leírása a képek mellett olvasható.
A víz világnapja
„A Víz Világnapjának megünneplését az 1992. évi Rio de Janeiro-i környezetvédelmi konferencián kezdeményezték. Ennek hatására az ENSZ március 22-ét nyilvánította e nappá, felhívva a kormányok, szervezetek és magánszemélyek figyelmét a víz fontos szerepére életünkben. Cél, hogy óvjuk, védjük környezetünket, s ezen belül a Föld vízkészletét.
A "problémás vizekkel" kapcsolatos konfliktus helyzeteket-néha túl sok, néha túl kevés vagy pedig túl szennyezett víz- meg kell próbálni elkerülni. Ezek veszélyeztetik az emberi életeket, az élelmiszertermelést, a természetet, a környezetet, és általánosságban a fenntartható fejlődést.
A vízzel kapcsolatos konfliktusok, katasztrófák Magyarországot sem kerülik el: hazánkban az éghajlati és topográfiai adottságok miatt gyakoriak és veszélyesen változó mértékűek az árvizek, e mellett szinte minden évben előfordulnak kisebb-nagyobb belvizek. Országunk lakosságának mintegy harmada, a Tisza-völgyben pedig mintegy másfélmillió ember él az árvizek által közvetlenül veszélyeztetett településen. Az elmúlt 100 évet a csapadék és a hőmérséklet alakulása alapján vizsgálva megállapíthatjuk, hogy az évek 17%-át tekinthetjük kedvezőnek, 32%-át csapadékosnak, 23%-át száraznak és 28%-át igen száraznak. Tehát az évek valamivel több, mint 50%-a aszályosnak tekinthető.
A Föld felszínének kétharmadát víz borítja, így ez a legnagyobb tömegben előforduló anyag, mennyisége gyakorlatilag állandó, becslések szerint 1,4 milliárd km3. Ennek az irdatlan mennyiségnek 93,7%-a sós tengervíz, s csak a maradék édesvíz, de ennek is a többsége jég formájában van jelen a Földön. Jelentős mennyiség van a légkörben és a talajrétegekben, ami azt jelenti, hogy az iható édesvíz, a folyók, az édesvizű tavak vízkészlete és a felszín alatti vízkészlet a teljes vízmennyiség mindössze 0,6%-a. Ráadásul egyenetlenül elosztva. Korunk egyik nagy problémája a vízhiányos földrészek egészséges vízzel való ellátása.
Mindezeket összegezve levonhatjuk a tanulságot, hogy milyen egyedülálló és nélkülözhetetlen kincsünk a víz, melyet életünk minden percében óvnunk kell. Mindannyian tehetünk érte valamit! Ha egy kicsit jobban odafigyelünk arra, hogyan használjuk nap, mint nap, máris közelebb vagyunk a megoldáshoz.
A sok-sok csepp takarékosság is fontos dolog, és már a csöpögő csap megjavításával is hozzájárulhatunk a legfontosabb lételemünk védelméért, a vízért!”
( http://www.kiskunvizkft.hu/index.php/a-viz )
Az üzemlátogatáson a szakkörösök mellett a 7. évfolyamos tanulók is részt vettek. Az itt készült képek az alábbi linken érhetők el: https://drive.google.com/drive/folders/1La0Oesw9tGacjxSaz8vrcIe1fO5eZgOe?usp=sharing
A lehetőségért és tájékoztatásért ezúton szeretnénk köszönetet mondani Kiskunsági Víziközmű-Szolgáltató Kft munkatársainak, Mátyus Zoltánnak a Kiskunhalasi Központ ügyvezető igazgatójának, és Hangyáné Szabó Ágnesnek, a, a Kiskőrösi Üzemmérnökség szennyvíz ágazati üzemvezetőjének.
Dudásné Kovács Erika (Természettudományos tehetséggondozó szakkör vezetője)
>
>>>
Tanulmányi kirándulás – Budapest
BODY kiállítás, ELTE Kémiai Intézet - „Reakciótípusok”
A Nemzeti Tehetség Program, az Emberi Erőforrások Minisztériuma által támogatott projekt keretében tanulmányi kirándulások alkalmával, lazító programelemként látogattunk, látogatunk el kísérleti laborokba, kiállításokra iskolánk természettudományos szakköröseivel, diákjaival.
2018. február 23-án délelőtt lehetőségünk nyílt megtekinteni a Body kiállítást, „a legátfogóbb anatómiai enciklopédia”-t.
- 12 galéria, több mint 2200 nm2-n.
- A kiállítás bemutatta a csontrendszert, az izom, ideg, keringési, emésztési, légzőszervi, húgyúti és reproduktív rendszereket, valamint a magzati fejlődést. A galériákban a diákok megismerhették a lenyűgöző emberi testrészeket, különböző életszakaszokban. Szemünk elé tárult élőben, hogy tetőtől talpig valójában mi rejlik a bőrünk alatt. Speciális részleget szentelt az emberi magzat fejlődésének bemutatására, amely közérthetően elmagyarázta a fiatalok számára a születés csodáját.
- A kiállítás egész területét 3D-s animációkat bemutató nagy képernyők és dokumentumok egészítették ki, ezzel teljessé téve a tárlat vizuális élményét.
- A szakmai segítséget és egyéb információ elosztását medikusok végezték a helyszínen, ők vezettek körbe minket, és a tájékoztatójuk mellett bárki kérdezhetett tőlük az egyes termekben.
- Megtekinthettünk betegségek okozta elváltozásokat.
- Az interaktív részen a lehetőségünk nyílt az orvostanhallgatók felügyelete mellett kipróbálni az újraélesztést.
- A kiállításnak része a „Magyarok a világ orvostudományában” rész is.
Az ebédet követően az ELTE Kémiai Intézetében dr. Róka András egyetemi docens „Észbontogató” előadás-sorozatának kísérletekben bővelkedő „Reakciótípusok” című 2 órás előadását tekintettük meg. A rendkívül érdekes, mozgalmas, „színes”, „hangos”, „szagos” előadás keretében elsősorban újabb, eddig nem látott kémiai reakciókkal ismerkedhettünk meg és láthattunk olyan kísérleteket, melyeket eddig tantermi körülmények között nem vagy csak felvételről. Számos látványos kísérlet bűvölte el a vadkerti diákokat, és talán kedvet is adott nekik a témában való elmélyedésre.
A kiránduláson készült képek az alábbi linken érhetők el: https://drive.google.com/file/d/1fu1ATRFphZkjluAram2dDBSRam6ucl5m/view?usp=sharing
Dudásné Kovács Erika (Természettudományos tehetséggondozó szakkör vezetője)
>
>>>
„Tudós Rektor” Természettudományi Csapatverseny
A KRK Szilády Áron Gimnázium és Kollégium rendezte meg Földi János egykori rektora emlékére a „Tudós Rektor” Természettudományi Csapatversenyt. A verseny célja a biológia és kémia tantárgyak tanulásának népszerűsítése, a tehetséges tanulóknak versenyzési és kísérletezési lehetőségének megteremtése, saját tapasztalat megszerzése, aktív szerepvállalás a tehetséggondozásban.
A versenyre 8. évfolyamos tanulók jelentkezését várták 2 fős csapatokkal biológia, kémia és Földi János élete témakörökben. Iskolánkból 7 csapattal neveztünk be a versenybe.
A két levelezős fordulót követően 6 csapatunk jutott a döntőbe Farkas Fanni - Csányi Csenge, Ótott-Kovács Zalán - Kuncz Ábel, Minda Eszter - Zsikla Anita, Tóth Gréta - Tóth Petra, Martin Dóra - Frittmann Laura, Somogyi Fanni - Kelemen Nikol tanulóinkkal.
Az elméleti és gyakorlati megmérettetésen izgalmas, interaktív feladatmegoldásokra került sor laborgyakorlattal, a 8-os tananyagokhoz kapcsolódóan, 2018. január 19-én délután a gimnázium Földi János természettudományi laboratóriumában. A döntőbe jutott valamennyi csapat eredményesen szerepelt. Az igazán jó hangulatú versenyen Farkas Fanni - Csányi Csenge a 2., Ótott-Kovács Zalán - Kuncz Ábel a 3. helyen végeztek és könyvjutalomban részesültek!
A verseny elérte célját, a diákok újabb élménnyel, tudással, tapasztalattal, ismeretekkel gazdagodhattak.
A versenyen készült képek az alábbi linken érhetők el: https://drive.google.com/drive/folders/13-Lt3eyNkXM0_yEmoGl0FKpaobQjUi6x?usp=sharing
Gratulálok diákjaimnak!
Dudásné Kovács Erika (felkészítő tanár)