Vissza az elejére
>
>>>
Müller Ferenc Kémiai Emlékverseny
2017. december 15-én került megrendezésre Bonyhádon a Petőfi Sándor Evangélikus Gimnáziumban a IV. Müller Ferenc Kémiai Emlékverseny.
A verseny célja az volt, hogy felkeltsék a diákok figyelmét a kémiai elemek sokszínűségére és változatosságára, felfedezésükre, elnevezésükre, fontosabb fizikai és kémiai tulajdonságaikra és gyakorlati felhasználásukra.
Mivel ebben az évben ünnepeljük Müller Ferenc születésének 275. évfordulóját, ezért a szervezők emlékkonferenciával tisztelegtek a nagy felfedező emlékének, jeles belföldi és határon túli előadók bevonásával. Az elhangzott előadások meghallgatásával a diákok és tanáraik megismerhették a felvidéki, selmecbányai bányászat és akadémia történetét, a tellúr kémiáját, Müller Ferenc gazdag életútját. Tekintettel a jubileumi évre, az evangélikus iskolák csapatai mellett a felvidéki, erdélyi, vajdasági csapatok is meghívást kaptak.
A Müller Ferenc Konferencia I. részében köszöntőt mondott:
- Dr. Palinkó István (Magyar Kémikusok Egyesületének főtitkára),
- Thomas Grießl (Poysdorf város polgármestere),
- Dr. Riedel Miklós (ELTE, Budapest),
- Andorka Gábor (Bonyhádi Petőfi Sándor Evangélikus Gimnázium, Kollégium és Általános Iskola igazgatója).
Előadást tartott a diákoknak és tanáraiknak:
- Kalydi György (Krúdy Gyula Középiskola, Győr): Müller Ferenc (1742-1825)
- Szorád Endre (Bolyai Tehetséggondozó Gimnázium, Zenta) Erdély szülötte - A tellúr
A konferencia II. részében további előadások hangzottak el:
- Dr. Sipos Pál (SZTE, Szeged) - A tellúr kémiája, tulajdonságok, reakciók és alkalmazások
- Kiss Szilvia (Dunaszerdahely) - Selmecbánya 800
- Hampel Emőke (Marosvásárhely) - Müller Ferenc Erdélyben
- Nagy István (Bonyhád) - Müller Ferenc eszmeisége
14 iskola 34 csapata, összesen 94 diák jelentkezett a versenyre. Iskolánkból az iskolai fordulót követően Csányi Csenge, Farkas Fanni, Bozsóki Dániel és Minda Eszter, Kubas Panna, Rákóczi Péter tanulóinkból álló csapatokkal vettünk részt Bonyhádon. A tanulók először egy tesztet töltöttek ki, majd az 1-6. csapatok szóban mérték össze tudásukat kvíz kérdések formájában. Csapataink középmezőnyben végeztek, de a kvíz magával söprő hangulata, az, hogy kezünkbe foghattunk valódi tellúrt, az iskola megtekintése, az előadások kárpótoltak mindenkit. Sokat tanultunk a megmérettetésből és az elhangzottakból.
A Bonyhádon készült képek az alábbi linken érhetők el: https://drive.google.com/file/d/1Gw3WVD0-1MK7oKhDXBOtlUNSMrOs4WFC/view?usp=sharing
Gratulálok diákjaimnak!
Dudásné Kovács Erika (felkészítő tanár)
>
>>>
Diákszimpózium
Hetedik alkalommal gyűltek össze a megye kutató diákjai a Kiskunhalasi Bibó István Gimnáziumban 2017. november 25-én, hogy bemutassák munkájukat a Diákszimpóziumon.
Olyan 12–16 éves diákok jelentkezését várták, akik 10 percben szívesen beszélnek – a tananyagon túli – önálló kutatásukról bármilyen társadalom- vagy természettudományi témakörben. A diákszimpózium célja, hogy lehetőséget teremtsen a diákok szóbeli szereplésére, illetve azok a diákok is sikerélményhez juthassanak, akik a hagyományos tanulmányi versenyeken nem indulnak. Az előadásokat háromtagú zsűri – amelynek elnöke országosan is ismert személy – értékelte két kategóriában: társadalomtudományok és természettudományok, illetve két korosztályban: 7–8. és 9–10. évfolyamosok.
Az értékelés szempontjai voltak:
· az előadás alapjául szolgáló kutatómunka, illetve gondolat értékelése,
· a téma kidolgozása,
· az előadás felépítettsége,
· az előadás és az összefoglaló összhangja,
· helytállás a „vitában”,
· megjelenés, előadói stílus, retorika,
· egyéni szimpátia, vagy egyéb szubjektív szempont.
Az eredményekre váró diákok és kísérőik Dr. Gellérfi Gergő (SZTE-BTK Klasszika-Filológia és Neolatin Tanszék) előadását nézhették meg a pompeii falfirkálról.
Iskolánkat 3 tanuló képviselte. Gszelmann Barbara 7. c osztályos tanulónk az „Indikátorok” témakörben mélyedt el, és a kísérletezéssel színesített előadásával a 2. helyen végzett saját szekciójában. Farkas Fanni (8. b) és Somogyi Fanni (8. c) közösen dolgoztak, és sikeresen mutatták be „Az atomenergia jelentősége” témájukat.
>>Az itt készült képek az alábbi linken érhetők el: https://drive.google.com/drive/folders/11CqbxS_mya0QFQaN3Iz8imQdBET5PIpA?usp=sharing>
Gratulálunk a diákoknak!
Dudásné Kovács Erika és Csápekné Deli Helga felkészítő tanárok
>
>>>>
Beszámoló az Európai Hulladékcsökkentési Héten megvalósított akcióról
Kedves Akciófejlesztő!
Köszönjük, hogy megvalósított akciójával hozzájárult az idei Európai Hulladékcsökkentési Hét sikeréhez.
Kérjük, az alábbi beszámolót kitöltve mutassa be nekünk akcióját, annak érdekében, hogy ötlete felkerülhessen az európai jó gyakorlatok közé.
A formanyomtatvány kitöltése azért is szükséges, mert amennyiben nevezte akcióját az Európai Hulladékcsökkentési Díjért folyó versenybe - a zsűri tagjai a leírtak alapján tudják értelmezni és értékelni a nevezett akciókat. Kérjük, segítse a zsűri munkáját azzal, hogy részletes és könnyen érthető leírást ad a megvalósult akcióról, és annak eredményéről.
1. Alapadatok: (*-gal jelölt mezők kitöltése kötelező!)
Intézmény neve* |
Kossuth Lajos Evangélikus Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola |
Intézmény címe* |
6230 Soltvadkert, Bocskai u. 2. |
Akciófejlesztő/kapcsolattartó neve* |
Dudásné Kovács Erika |
Akció címe* |
Hulladékcsökkentés, újrahasználat, újrahasznosítás |
Az akció végrehajtásának helyszíne (város, közterület neve+házszám)* |
6230 Soltvadkert, Bocskai u. 2. |
Honlap címe |
|
Kategória (Kérem, jelölje be a megfelelőt!)* |
Államigazgatási szerv, hatóság Egyesület, civil szervezet Gazdálkodó, ipari szervezet Oktatási intézmény Magánszemély |
2017. november 18. szombat 2017. november 19. vasárnap 2017. november 20. hétfő 2017. november 21. kedd 2017. november 22. szerda 2017. november 23. csütörtök 2017. november 24. péntek 2017. november 25. szombat 2017. november 26. vasárnap |
2. A megvalósított akció témája:
(Kérjük, pipálja ki a megfelelő választ. Egy vagy több válasz is lehetséges)
Hulladékkeletkezés megelőzése és csökkentése
Újrahasználat és újrahasználatra való előkészítés
Szelektív gyűjtés és újrahasznosítás
3. Az akció kapcsolódott az Európai Hulladékcsökkentési Hét idei fő témájához, a „Többet ésszel - mint csomagolással” gondolathoz?
Igen
Nem
4. Kiket érintett az akció?
Bárki részt vehetett benne
Konkrét célcsoportot célzott az akció
Az akció a kommunikációs eszközök tesztelésére fókuszált
Egyéb, kérjük, részletezze:
5. A végrehajtott akció részletes és pontos leírása , eredménye (résztvevők száma, összegyűjtött/megelőzött/ szelektíven gyűjtött hulladék mennyisége; szóróanyagok száma…)(körülbelül 1 oldal /3000 karakter)
Intézményünk mindig is innovatív volt, ezért is kapcsolódunk be a kompetencia alapú oktatást támogató pályázatokba, programokba.
A „Tehetséggondozás a természettudományos tantárgyakban” jó gyakorlatunk megvalósítás során odafigyelünk a tantárgyak közötti koherenciára, egységes szemléletű természettudományos világkép kialakítására, az elméleti tudás hasznosítására a mindennapokban, környezetvédelmi problémák felismerésére és megértésére, tevékenység központú módszerek alkalmazására, az együttműködés fejlesztésére, a hatékony ismeretszerzésre.
Ebbe a projektbe idén először kapcsolódtunk be, de a korábbi évek során folyamatosan megvalósított programjainkkal vettünk részt:
• Évente 2 alkalommal szervez papírgyűjtést Diákönkormányzatunk az egész iskola részvételével. Az őszi akció 10. 24-én lezajlott.
• A természettudományos tehetséggondozó szakkör munkája idén az NTP-MTTD-17 nyertes pályázatunk keretében valósul meg. A szakkörhöz és a projekthez kapcsolódó tevékenységeink:
„Természettudományos szakkör mindenkinek”
A szakköri tematika keretében a programot megelőzően a víz előfordulásával, élettani hatásával, tulajdonságaival, vízkeménységgel, vízszennyezéssel, oldhatósággal, oldatkészítéssel foglalkoztunk. A projekt témái adták az ötletet, hogy szakköri foglalkozás keretében “Víz Bár” akciót hirdessünk meg az érdeklődőknek.
2017. 11. 21-én „nyitott szakköri napot” tartottunk. Különböző típusú ásványvizeket és csapvizet kóstoltunk meg és hasonlítottuk össze az ízeiket, néztük meg oldott ásványianyag-tartalmukat, összetételüket, pH-értéküket. Volt semleges, enyhén lúgos és lúgos kémhatású, 350-1200 mg/l ásványianyag-tartalmú ásványvíz a kínálatban. A szakkör második felében az adventi időszakra hangolódva, használt gyertyák újrahasznosítására fókuszáltunk. Az érdeklődők a gyertyaöntés és a gyertyamártás fortélyaival ismerkedhettek meg.
„Látogatás a GI-PLAST KFT-ben”
A szakköri tematika keretében a tanév végén került volna sor Frittmann Grácián műanyagüzemének megtekintésére, ahol műanyag-csomagolóanyag gyártás történik új alapanyagból és újrahasznosított hulladékból 2005 óta.
A projekt témái miatt hamarabb valósítottuk meg az üzemlátogatást, és a hét zárásaként 2017. 11. 24-én ellátogattunk a GI-PLAST Kft-be. A tulajdonos körbevezetett bennünket az üzemben és készségesen elmagyarázott mindent. Megismerhettük a szelektív hulladékgyűjtőkbe helyezett műanyag különleges útját a ledarálástól kezdve egészen a kész zsákokig. Az üzemlátogatáson a szakkörösök mellett a 8. évfolyamos tanulók is részt vettek.
• Kreatív újrahasználat: kiállítás szervezése hulladékká vált anyagok felhasználásával.
• Hulladékcsökkentési verseny: tablókészítés, ezekből kiállítás szervezése.
• Figyelemfelkeltő filmek vetítése a természettudományos tantárgyak tanítása során (Trashed, Plastic Paradise, Bag it!, Waste Land).
A program 5 napja alatt figyelemfelkeltő filmek vetítése és a látottak megbeszélése a tanórákon valósultak meg, az újrahasznosított termékek és tablók készítése otthoni egyéni vagy páros munka eredményeként születtek, a kiállítást az elkészített produktumokkal folyamatosan bővítettük a hét során.
6. Rövid leírás a célközönségről és arról, hogy az akció során hogyan tudták motiválni a célcsoportot annak érdekében, hogy a résztvevők számát növelni tudják!(körülbelül fél oldal/ 1500 karakter)
Iskolánk Diákönkormányzata minden évben kétszer szervez papírgyűjtést. Az őszi akció október 24-én lezajlott. Itt az egész iskola részt vett, több-kevesebb papírt mindenki hoz – az esetek többségében szülői, nagyszülői segítséggel. A motiváció sokrétű: az 1 órás segítség és a sok papír osztályfőnökidicsérettel jár, míg a legtöbb papírt összegyűjtött 1-3. helyezett alsós, illetve felsős osztály létszám-arányosan pénzjutalomban részesült a befolyt összegből.
A november 20-24 között megrendezett „Európai hulladékcsökkentési hét” projekt „célközönsége” iskolánk felső tagozatos tanulói és rajtuk keresztül a családjuk. A motiváció itt is széles skálán mozgott:
- a helyi műanyagüzem (GI-PLAST Kft) meglátogatása a pályaválasztásban segíthette a nyolcadikosokat,
- a szakköri foglalkozás keretében megvalósult gyertyaöntés és “Víz Bár” akció célja a tevékenykedtetés és az adventi időszakra történő ráhangolódás volt, az elkészített gyertyákat mindenki hazavihette,
- az újrahasznosított termékekből készült kiállítás anyagaiért és hulladékcsökkentéssel kapcsolatos tablók készítéséért piros pontokat és ötösöket lehetett szerezni,
- dolgozhattak egyedül vagy párban, és a páros munka során nem csak osztálytársakat, hanem barátokat, testvéreket is választhattak,
- a természettudományos tantárgyak tanítása során vetített figyelemfelkeltő kisfilmek minden esetben motivációként hatottak, kiegészítették a tanítási órákat (hazai és távoli tájak, vizek élővilága, a víz a környezetünkben, a vízszennyezés.
7. Írja le az akció kiértékelésének módját és annak eredményét
Résztvevők száma
Résztvevők visszajelzései
Az akció során megelőzött hulladékok mennyisége
Egyéb mutatók: piros pontok, 5 érdemjegyek
Az értékelés eredménye (szöveges eredmény értékelés)
A felső tagozaton minden diák részt vett, visszajelzéseik pozitívak voltak:
- nem csak 1 tárgyat készítettek,
- a „Nyitott szakkör”-ön sokan részt vettek,
- igényes munkák (tárgyak, tablók) készültek,
- a kiállítás anyagát többször végignézték, sok esetben az elkészített tárgyakkal játszottak is
- a műanyagüzem látogatásakor érdeklődők voltaka diákok,
- a motivációs kisfilmek gondolatébresztően, elgondolkodtatóan, megfontolandóan hatottak a diákokra.
8. Kérjük, jellemezze akcióját az alábbi szempontok figyelembe vételével!(körülbelül egy oldal/3000 karakter)
1.Megjelenés és kommunikáció (hogyan népszerűsítette az akciót?)
Az „Európai hulladékcsökkentési hét „ logóját kinyomtattuk a http://szelektalok.hu/hulladekcsokkentesihet/?utm_source=newsletter_385&utm_medium=email&utm_campaign=beszamolo-sablon-europai-hulladekcsokkentesi-hetoldalról, majd az iskolai faliújságokra, mindenki számára jól láthatóan elhelyeztük. Az iskola honlapján közzé tettük a projekttel kapcsolatos információkat. A tanítási órákon a természettudományos tantárgyakat tanító kollégák népszerűsítették a programot, beszéltek a lehetőségekről, feladatokról, ötletgyűjtési lehetőségekről.
2.Az akció mennyire fókuszált a hulladékkeletkezés megelőzésére, újrahasználatra vagy az anyagok újrafeldolgozására, újrahasznosítására?
A hulladékkeletkezés megelőzésére figyelemfelkeltő plakátok készítésével ösztönöztük a diákokat, a legjobbakból kiállítást szerveztünk. A témaválasztásban segítettünk:
- Otthoni komposztálás
- „Nem kérünk szórólapot!”
- Palackozott víz helyett csapvíz fogyasztása
- Saját bevásárlószatyor használata
- Túlcsomagolt termékek kerülése
- Nagyobb kiszerelésű vagy helyi áruk vásárlása
- Nem materiális ajándékok vásárlása
- Szelektív hulladékgyűjtés
Az újrahasználatra, az anyagok újrafeldolgozására, újrahasznosítására az elkészített legjobb tárgyakból szintén kiállítást szerveztünk.
3.Eredetiség és példamutatás (Mi tette az akciót eredetivé és innovatívvá?)
Az eredetiség a sokrétűségben rejlik. Igyekeztünk többféle tevékenységet felajánlani a gyerekeknek, és csupa olyat, ami körülöttük van, a mindennapjaik része vagy lehet a része, könnyen továbbadható szűkebb és tágabb környezetükben, másokat is bevonhatnak a megvalósítás során. Mi pedagógusok is ezekkel a lehetőségekkel élni.
4.Megvalósíthatóság Európa-szerte (Megvalósítható-e az akció más szervezeteknél vagy Európa többi országában?)
Bárhol, bármikor, bármilyen korosztállyal megvalósítható az általunk megtervezett és kivitelezett projekt.
5.Hosszú távú és tartós hatás (milyen feladatokat kell végrehajtani a hosszú távú hatás elérése érdekében?)
Intézményünkben ezeket a programelemeket részben vagy egészben minden évben megvalósítjuk, hiszen a szaktárgyak tartalmazzák az ehhez szükséges információkat, ehhez a projekthez kapcsolódó jeles napokról mindig beszélünk, illetve feladatokat adunk a gyerekeknek, papírgyűjtés évente kétszer kerül megrendezésre Diákönkormányzatunk révén, a szelektív hulladékgyűjtés a legtöbb háztartásban és az iskolában is megvalósul.
6. Visszajelzések és a célcsoport motiváltsága (milyen visszajelzések érkeztek a résztvevőktől? Ön szerint megfigyelhető-e pozitív irányú változás az akció hatására?)
A célcsoporttól, a gyerekektől minden programelemmel kapcsolatban kedvező visszajelzés érkezett. Nyitottak, érdeklődők, motiváltak, tájékozottak voltak a témában. Mivel a mindennapjaink része a projekt jelentős része, így továbbra is pozitív irányú változásra számítunk.
9. Másolja be a linkeket az esetleges online megjelenésekről, videókról stb….
http://iskolasoltvadkert.hu/index.php/ewwr
https://drive.google.com/drive/folders/15du1-8MrIPIWrKphQ-GWsiCCqcuMwXwM?usp=sharing
Kérjük az eseményről készült fotó dokumentációt küldje meg elektronikusan az alábbi email címre:
Ez az e-mail cím a spamrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.
A fájlok esetleges nagy mérete miatt javasolt óriásfájl küldő programok használata pl.: http://wetransfer.com/ ; http://mammutmail.com/
Köszönjük, hogy beszámolóját megküldi részünkre.
Reméljük, jövőre is akciófejlesztőink között üdvözölhetjük!
>
>>>
Látogatás a GI-PLAST KFT-ben, Frittmann Grácián műanyagüzemében
Az „Európai hulladékcsökkentési hét” projektbe idén először kapcsolódtunk be intézményünk felső tagozatos tanulóival. A szakköri tematika keretében a tanév végén került volna sor Frittmann Grácián műanyagüzemnek megtekintésére, ahol műanyag-csomagolóanyag gyártás történik új alapanyagból és újrahasznosított hulladékból 2005 óta.
A projekt témái adták az ötletet, lehetőséget, hogy hamarabb valósítsuk meg az üzemlátogatást, és a hét zárásaként 2017. november 24-én ellátogassunk a GI-PLAST Kft-be. A tulajdonos körbevezetett bennünket az üzemben és készségesen elmagyarázott mindent. Megismerhettük a szelektív hulladékgyűjtőkbe helyezett műanyag különleges útját, a ledarálástól kezdve egészen a kész zsákokig.
Az üzemlátogatáson a szakkörösök mellett a 8. évfolyamos tanulók is részt vettek. Az itt készült képek az alábbi linken érhetők el: https://drive.google.com/drive/folders/19rkKobJa04meG5SrMWWUtWf25YUH3Vlz?usp=sharing
A lehetőségért ezúton szeretnénk köszönetet mondani Frittmann Gráciánnak és kísérő pedagógusunknak, Csápekné Deli Helga tanárnőnek!
Természettudományos szakkör diákjai és Dudásné Kovács Erika
>
>>>
Természettudományos szakkör mindenkinek az Európai hulladékcsökkentési hét keretében
Az „Európai hulladékcsökkentési hét” projektbe idén először kapcsolódtunk be intézményünk felső tagozatos tanulóival. A szakköri tematika keretében a programot megelőzően a víz előfordulásával, élettani hatásával, tulajdonságaival, vízkeménységgel, vízlágyítással, vízszennyezéssel, oldhatósággal, oldatkészítéssel foglalkoztunk. A projekt témái adták az ötletet, lehetőséget, hogy szakköri foglalkozás keretében “Víz Bár” akciót hirdessünk meg, természetesen minden érdeklődőnek.
Az „Európai hulladékcsökkentési hét” és a természettudományos tehetséggondozó szakkör keretében 2017. november 21-én „nyitott szakköri napot” tartottunk.
Különböző típusú ásványvizeket és csapvizet kóstoltunk meg és hasonlítottuk össze az ízeiket, néztük meg oldott ásványianyag-tartalmukat, összetételüket, pH-értéküket. Volt semleges, enyhén lúgos és lúgos kémhatású, 350-1200 mg/l ásványianyag-tartalmú ásványvíz a kínálatban. A szakkör második felében az adventi időszakra hangolódva, használt gyertyák újrahasznosítására fókuszáltunk. Az érdeklődők a gyertyaöntés és a gyertyamártás fortélyaival ismerkedhettek meg.
A „nyitott szakkör” képei az alábbi linken érhetők el: https://drive.google.com/drive/folders/1RXjGEmXERcJj29d3XxXx5KoUtbq0vz4T?usp=sharing
A jó hangulatú délutánt segítette Font Lajosné tanárnő is, akinek ezúton szeretnénk köszönetet mondani!
Természettudományos szakkör diákjai és Dudásné Kovács Erika
>
>>>
Az akció neve: Hulladékcsökkentés, újrahasználat, újrahasznosítás
Az akció leírása
Intézményünk mindig is innovatív volt, ezért is kapcsolódtunk és kapcsolódunk be a kompetencia alapú oktatást támogató pályázatokba, programokba, projektekbe.
A „Tehetséggondozás a természettudományos tantárgyakban” jó gyakorlatunk megvalósítás során odafigyelünk a diákok általános és speciális képességeinek fejlesztésére, a tantárgyak közötti koherenciát, integrációt kihasználva egységes szemléletű természettudományos világkép kialakítására, az elméleti tudás hasznosítására a mindennapokban, környezetvédelmi problémák felismerésére és megértésére, újszerű tanulási technikák, tevékenység központú módszerek alkalmazására, a tanuláshoz szükséges együttműködés, kompetenciák fejlesztésére, hatékony ismeretszerzésre.
Az „Európai hulladékcsökkentési hét” projektbe idén először kapcsolódunk be, de a korábbi évek során folyamatosan megvalósított programjainkkal szeretnénk részt venni:
· Iskolánk minden évben 2 alkalommal szervez papírgyűjtést a Diákönkormányzat vezetésével. Az őszi akció október 24-én lezajlott.
· A természettudományos tehetséggondozó szakkör munkája idén az NTP-MTTD-17 nyertes pályázatunk keretében valósul meg. A szakköri tematikához kapcsolódó tevékenység:
− helyi műanyagüzem meglátogatása (GI-PLAST KFT), ahol műanyag-csomagolóanyag gyártás történik új alapanyagból és újrahasznosított hulladékból,
− szakköri foglalkozás keretében gyertyaöntés, “Víz Bár” akció (különböző típusú vizek kóstolása bekötött szemmel, úgy hogy van közte csapvíz is).
· Kreatív újra használat: kiállítás szervezése hulladékká vált anyagok felhasználásával.
· Hulladékcsökkentési verseny: tablókészítés, ezekből kiállítás szervezése.
· Figyelemfelkeltő filmek vetítése a természettudományos tantárgyak tanítása során (Trashed, Plastic Paradise, Bag it!, Waste Land).
A program megvalósítása a november 20-24 között zajlik, hiszen a figyelemfelkeltő filmek vetítése és a látottak megbeszélése a tanóra keretei között valósul meg, az újrahasznosított termékek és tablók készítése otthon elvégzett egyéni vagy páros munka eredménye, a kiállítást az elkészített produktumokkal folyamatosan bővítjük a hét során.
>
>>>
Látogatás a Frittmann Borászatban
2017. október 24-én a természettudományos szakkör programjaként lehetőségünk volt ellátogatni a Frittmann Borászatba. Vendéglátónk Frittmann István volt, aki nagy szeretettel fogadott bennünket és mutatta be családi vállalkozásukat a kezdetektől napjainkig, munkájukat és eredményeiket. A részletes idegenvezetés alatt minden kérdésünkre választ kaptunk, az idei palackozott borok címkézésében, dobozolásában segíthettünk és a kihelyezett szakköri óra zárásként kóstolóban is részesültünk – természetesen az életkornak megfelelően must-kostolóban! J
Az üzemlátogatás fényképei az alábbi linken tekinthetők meg: https://drive.google.com/drive/folders/1RKL8dNO5q9gsSriPfkh25E-bhaCzFImb?usp=sharing
Az elhangzottakról készített beszámolót a Frittmann Borászat honlapján is olvashatja minden érdeklődő: http://frittmann.hu/boraszatunk/
„Családunk generációk óta szőlőt termel és borokat készít. Nálunk a borász szerepe az, hogy minden szüret ajándékából a lehető legjobb bort alkossa meg.
A Frittmann Borászat Magyarország legnagyobb borvidékének egyik központjában, Soltvadkerten készíti borait. Ebben a régióban található az ország legnagyobb egybefüggő szőlőültetvénye, közel 3000 hektár.
A Frittmann névvel fémjelzett borokat családi vállalkozásban, Soltvadkerten, a Kunság déli részén fekvő alföldi kisvárosban készítjük. Az ország legnagyobb borvidékén már a szüleink, nagyszüleink is szőlőtermesztéssel, borászattal foglalkoztak. Az új generáció sem fordult el ettől a hagyománytól: a két legifjabb fiú is borászatot tanult és mára bekapcsolódtak a pincészet mindennapi életébe, így szinte az egész család szerepet vállal a borászat életében. A szülőktől örökölt családi birtokunk bővítésével jelentős pincészetté nőttük ki magunkat. 1987-től új alapokon működött a szőlészeti-borászati vállalkozás, melyet 1998 óta Kft. formában tovább fejlesztettünk. Ez idáig már 60 hektár saját telepítésű hagyományos, karós és kordon művelésű szőlőültetvény van a családunk birtokában, továbbá egyes fajtáinkhoz a környező gazdáktól integrálunk válogatottan jó minőségű szőlőt.
Alföldi borászként elsőként Frittmann János kapta meg az „Év Bortermelője” megtisztelő címet 2007-ben, amely áttörést jelentett a Kunsági borvidék életében. Ebben az évben készült el a felújított borházunk is, melyben egy borkóstolóterem, barrique-, és ászok pincerész illetve szobák kaptak helyet. 2013-ban egy látványpincével és egy borbolttal bővítettük mind ezt, hogy az idelátogatók még jobban megismerjék a borkészítés folyamatait és igényes környezetben válogathassanak termékeink közül. Az egyik legrangosabb hazai szakmai elismerést, az Év Pincészete díjat borászatunk 2015-ben nyerte el.
Az elmúlt években újabb termékekkel bővült a szortimentünk. Elkészült a kétféle Frittmann gyöngyöző bor FriSecco néven, illetve hőkezeléssel tartósított natúr mustok is a polcokra kerültek. Forgalomba került első száraz pezsgőnk is, mely Ezerjóból készült. Ezen felül szőlő- és törkölypálinkáink színesítik a választékot.
Mindig is elsődleges célunk volt, hogy a térség kiemelt minőségű, legjobb szőlőfajtáiból állítsuk elő borainkat. A fehér és rosé borok nagy része reduktív technológiával készül, aminek következtében gyümölcsösek és üdék. Az ezerjónk készül fahordós változatban is. Ez a régi magyar szőlőfajta városunk fő fajtája, zászlós bora. A Cserszegi Fűszeres és Irsai Olivér, Generosa egyre népszerűbb hungaricum fajták, mindkettőnek finom muskotályos illata és íze van. Kiemelkedő évjáratokban készítünk késői szüretelésű desszertbort is ezerjóból és cserszegi fűszeresből.
Választékunkban megtalálhatók a világfajták is, mint például a Sauvignon Blanc, Rajna Rizling, Cabernet Sauvignon-Franc, Merlot. Kékfrankos Rosénkra jellemző a fehér borok üdesége és a vörösborok fűszerezettsége, amihez enyhe szénsavasság párosul, de cuvée rosénkat is könnyedség, gyümölcsösség jellemzi. A vörösborok hagyományos és a korszerű technológia ötvözésével, fahordós és barrique hordós érleléssel készülnek. Magas humusztartalmú termőterületekről szüreteljük a Kékfrankost, Merlot, Cabernet Sauvignont. Boraink kiemelkedő eredményeket érnek el a hazai és külföldi borversenyeken egyaránt.
A Frittmann Borászat élén a két jól ismert borász, István és János áll tulajdonosként és ügyvezetőként. A családi munkamegosztás szerint a szőlészetért az idősebb testvér István felel, aki a palackozót és a logisztikát is felügyeli. János irányítja a borászatot, a kereskedelmet, illetve a marketinget is felügyeli. Természetesen minden fontos kérdésben konzultálnak és ezekbe a döntési folyamatokba a borász végzettségű fiúkat is bevonják.
Frittmann János és István a végzettsége révén otthon van az erjesztés technika minden területén, de elsősorban szőlész-borásznak tekintik magukat. Mind a ketten élelmiszeripari szakközépiskolát végeztek, Nagykőrösre jártak a Toldi Miklós Élelmiszeripari Szakközépiskolába. Mivel már a szülők és nagyszülők is főállásban szőlővel és borral foglalkoztak, már gyerekkoruktól beleivódott a két fiúba a szőlő és a pincemunkák minden mozzanata. János 1982-ben kezdett önállóan szőlővel és borral foglalkozni a szülői szőlőbirtokon. 1987 óta dolgoznak közösen a testvérével, Istvánnal magánvállalkozóként, majd 1998 óta kft. formában. Azóta az egész család szerepet vállal a szőlész-borász te tevékenységben.
Frittmann Jánosné Ella és Frittmann Istvánné Márti a borászat vendéglátó, marketing és irodai munkáját segítik. Mindketten ott szolgálnak, ahol a legtöbb ügyes kézre, figyelemre van szükség. Fesztiválokon, kitelepüléseken, otthoni borbemutatókon, szakmai összejöveteleken szorgoskodnak fáradhatatlanul.
Jánosék fia, Frittmann Tamás a Corvinus Egyetem szőlész-borász Szakán végzett, a családi vállalkozásban borászként dolgozik. A borászati, és pincei munkálatok felügyelete, koordinálása, a Frittmann Shop felügyelete a feladata. Ezen felül pedig a partnerekkel való kapcsolattartást és a kereskedelem egy részét végzi.
Istvánék fia, Péter is a Corvinus Egyetem szőlész-borász szakán végzett, a vállalkozásban borászként és projekt managerként tevékenykedik, a Junibor aktív tagja. Hozzá tartozik a termékfejlesztéssel kapcsolatos munkálatok lebonyolítása és integrálása a meglévő rendszerekhez. A szervezeti működés összehangolása, belső működési gyártástechnológiai rendszer fejlesztése. A két fiatal fiú megosztva végzi a borok készítését az anyagbeszerzések lebonyolítását, a kiszállítások ütemezését és a termeléssel való összehangolást, illetve a borkóstolókba, kóstoltatásokba segítenek be.
A családias jelleghez szorosan hozzátartozik, hogy a borászat udvarába betérő látogatót valahogy mindig egy családtag fogadja. A család két ága ezen az ősi birtokon lakik szimbiózisban a borászati vállalkozással. A számtalan elfoglaltság mellett mindig van valaki, aki az alkalmazottak mellett jelen van, fogad, tájékoztat, bort kínál, vendégül lát. A gazdaságosan kialakított, több házhelynyi központban jól elkülönülnek ugyan a családi és a borászati felségterületek, mégis az az érzése az embernek, hogy itt minden családtag mindent megtesz a közös sikerért.”
Hálás köszönet a szeretetteljes vendéglátásért, tájékoztatásért!
Természettudományos szakkör diákjai és Dudásné Kovács Erika
>>>>
Tudományok testközelből
A természettudományos kutatás rejtett titkaival ismerkedtek meg diákjaink a kiskunhalasi Szilády Áron Gimnáziumban szeptember 29-én megrendezett Kutatók Éjszakáján. Hogy miként jutottak el a vadkerti tanulók erre a neves eseményre, erről kérdeztem Dudásné Kovács Erika tanárnőt, a diákok felkészítőjét.
Részt vettünk az Emberi Erőforrások Minisztériuma által támogatott Nemzeti Tehetségsegítő Program NTP-MTTD-17 pályázatán, melyben tehetséges fiatalok matematikai, természettudományos, digitális kompetenciáinak erősítését segítő, általános felfedezési tapasztalatokat nyújtó komplex tehetséggondozó programok megvalósítását támogatták. Iskolánk 1.600.000 Ft támogatásban részesült, melyet a természettudományos szakkör megvalósítására, illetve folytatására, az ehhez szükséges vegyszer- és eszközbeszerzésre, üzemlátogatásokra, szakmai programokra (Egészségnap, Kutatók éjszakája, tanulmányi kirándulások felsőoktatási intézményekbe) fordítunk. Célunk a tehetségek kibontakoztatása; a természettudományos kompetenciák erősítése mellett a matematikai és a digitális kompetenciák fejlesztése; felfedezési tapasztalatokat nyújtó komplex program megvalósítása; természettudományos világkép kialakítása; az elméletben tanultak hasznosítása a mindennapi életben; a környezetvédelmi problémák felismerése, megértése.
A Szilády Áron Gimnáziummal együttműködési megállapodást kötött iskolánk. Nyertes laborpályázatuk keretében, a tavalyi mintára (20 tanuló, 1 kísérő, 5 természettudományos óra/alkalom) idén 1 alkalommal tudunk a projektbe bekapcsolódni az első félévben, de további 3 természettudományos napot biztosítanak számunkra a második félév folyamán. Mivel diákjaink már korábbi években is remekül érezték magukat a hasonló, kis kutatókat megszólító rendezvényen, most is jóval többen jelentkeztek, mint a természettudományos tehetséggondozó szakkörösök. Így egy nagy busszal mentünk – zárta szavait Dudásné Kovács Erika.
Mint ahogy azt a diákok elmondták, a házigazda intézmény frappáns programmal várta az érdeklődőket. Volt itt játékos gyógynövényismeret, Lego robot, Harry Potter képző, szappanfőzés. Maga az állomások elnevezései is sejtették, remek dolgokkal fogunk megismerkedni: Éjsötét árnyak, Szer-telenül, A vándormadarak nyomában, stb. A közel negyvenfős csoportot Reszlné Elek Henriette, Csápekné Deli Helga és Dudásné Kovács Erika kísérte.
(Nagy Melinda)
Képek elérhetősége:
https://drive.google.com/drive/folders/1kQX5ttdG9kI-dXjPQ-nq1WcL6hNEgGPS?usp=sharing
>
>>>
Az NTP-MTTD-17 pályázat célja a hazai és határon túli köznevelésben tanuló tehetséges fiatalok matematikai, természettudományos, digitális kompetenciáinak erősítését segítő, általános felfedezési tapasztalatokat nyújtó komplex tehetséggondozó programok megvalósításának támogatása. A nyertes pályázat megvalósítására 1.600.000 Ft támogatásban részesült iskolánk, melyet a természettudományos szakkör megvalósítására, illetve folytatására, az ehhez szükséges vegyszer- és eszközbeszerzésre, üzemlátogatásokra, szakmai programokra (Egészségnap, Kutatók éjszakája, tanulmányi kirándulások felsőoktatási intézményekbe) fordítunk.
Célunk: a tehetségek kibontakoztatása; a természettudományos kompetenciák erősítése mellett a matematikai és a digitális kompetenciák fejlesztése; felfedezési tapasztalatokat nyújtó komplex program megvalósítása; természettudományos világkép kialakítása; az elméletben tanultak hasznosítása a mindennapi életben; a környezetvédelmi problémák felismerése, megértése.