Nagy Melinda-Rovinj, Horvátország
Kalandra fel!- IKT eszközök használata (nemcsak) történelem órákon
A diákok az applikációk világában élnek. Történelem oktatói munkám során is tapasztalom, hogy a mai rohanó, ingergazdag környezetben nem könnyű a tanórákon felkelteni és főleg fenntartani a gyerekek érdeklődését valamely múltbeli történelmi személy, esemény iránt. Ebben a megváltozott világban, ahol a gyerekek már rutinosan használják a mobiltelefont, a számítógépet, a tabletet, az internetet, kell tudni elhelyezni a történelem tantárgy oktatást úgy, hogy az „megfeleljen” a mai diák elvárásainak.
Ennek a kihívásnak tudatában vettem részt Horvátországban, Rovinjban egy 7 napos kurzuson az Erasmus+ pályázat támogatásával, ahol magyar tanárok osztották meg egymással eddigi tapasztalataikat, ismeretüket, egy zseniális tréner (Krizsán Pál pilisvörösvári középiskolai tanár, oktatási szakértő) közreműködésével. Július 3-tól 9-ig nekem tehát az iskolapad váltotta fel a vakációs napágyat, amit utólagosan sem bántam meg. Rengeteg új információt, hasznos tanácsot, más iskolákban jól bevált ötletet gyűjthettem össze a 15 fős csoport tagjaként, amit szeptembertől szeretnék a mindennapos munkámba még hatékonyabban beépíteni. Azért is látok rá lehetőséget, mert iskolánk kellőképpen felszerelt IKT eszközök terén.
A tanfolyamnak alapvetően nem az volt a célja, hogy újabb és újabb alkalmazások használatát tanítsa meg, sokkal inkább az, hogyan lehet megkeresni, kiválasztani, majd alkalmazni az óra pedagógiai célkitűzéséhez szükséges legalkalmasabb applikációt. A kurzus további célja volt, egy új, minőségileg más oktatási forma megismerése, kipróbálása, tesztelése.
A képzésen szerzett ismeretek birtokában a történelem óráinkon magunk alakíthatjuk ki a számunkra és a gyerekek számára legmegfelelőbb tanítási - tanulási környezetet. A tanultak segítségével, óráikon egyre jobban háttérbe szorul az ismeretátadó, információ közlő szerep, s helyét elfoglalja egyfajta facilitátor tevékenység. A képzés során elsajátítottuk azon programok, applikációk, használatát, melyek segítségével érdekesebb, látványosabb, s nem utolsó sorban hatékonyabb lehet a tanulók motiválása, az új anyag feldolgozása, gyakorlása, a megszerzett ismeretek rendszerezése, a számonkérés, az ellenőrzés. A motivált, eredményes tanuló pedig a befektetett tanári munka megtérülését jelenti, legalábbis reméljük.
A mindennapos oktatáson való aktív részvétel mellett azért arra is jutott idő, hogy Rovinj nevezetességeivel megismerkedjünk, kipróbáljuk a horvát tenger gasztronómiáját, és megmártózzunk az Adriai-tengerben.