Udvarhelyi Attila-Rovinj
Technology Enhanced Learning
Integrating AI in and out of the Classroom
Mesterséges intelligencia alkalmazása az iskolai oktatásban
Erasmus+ pályázat jóvoltából 2024.07.28-08.03-ig Rovinjban 7 napos angol nyelvi kurzuson ismerkedtem, mélyülhettem el, s gondolkodhattam azon, milyen szerepe lehet, van, szükséges a mesterséges intelligenciának („AI - artificial intelligence”, de maradjunk a magyar változatnál MI) az iskolai tanítás gyakorlatban. Elismerem, elég tájékozatlan is voltam ezen a területen, hiszen a munkám különösebben nem kívánta meg, hogy az MI-vel foglalkozzam. Persze tudtam, hogy folynak a fejlesztések - a ChatGPT-t ki is próbáltam -, de az iskolai életben sem mint probléma, sem mint hasznos eszköz nem jelentkezett. Az egy hetes szakmai képzés végére ez az álláspontom teljesen megváltozott. A kurzus folyamán 35 db mesterséges intelligencia által működtetett, vagy azzal támogatott internetes programot, alkalmazást ismertem meg, mely számomra egy teljesen új világot nyitott meg. Használatuk viszonylag könnyen tanulható, persze a profi felhasználó szinthez sok-sok gyakorlás szükséges. Mélységében természetesen ezért mindent nem tanulhattam meg, de ahhoz bőven elegendők voltak az egy hét alatt megtartott foglalkozások, hogy felnyissa a szemem, új dimenzióba helyezze az előttünk álló életet. Akarjuk, vagy nem akarjuk, tetszik, vagy nem tetszik az MI térhódítása nagy lendülettel folyik. Amivel most találkoztam, az csak a kezdet. A programok többsége még nem is igazán tökéletes. Épp a hibáik miatt alkalmasak olyan információk (képek, filmek, tájékoztatások) alkotására, közlésére, melyekkel az emberek megtéveszthetők. Egyes szakértők azt állítják, hogy az MI gondolkodása, képességei egy 9-10 éves gyermek szintjén állnak jelenleg, de nagyon gyorsan tanul. Hová fog ez vezetni? Mire készüljünk fel a jövőben? Ezt most még senki sem tudhatja. Az biztos, egyelőre az informatikai fejlesztők és mi magunk, a felhasználók irányítjuk az MI-t. Rajtunk múlik mennyire hasznos a működése, a tevékenysége, azaz a mi tevékenységünk. Nagy segítséget adhat az oktató, tanító munkánkban is. Mind a tervezési, szervezési feladatok ellátásában, mind a konkrét tanításban (pl. differenciált feladatsorok összeállítása, bemutató anyagok készítése, önálló tanulás támogatása). Jelentős változásnak vagyunk a része, amellyel lépést kell tartanunk, követnünk kell a történéseket, képeznünk kell magunkat, hogy megtarthassuk a megfelelő tanári szerepünket. Mert a pedagógus személyes jelenlétére - mentális, érzelmi, lelki, szellemi támogatására, irányítására - még sokáig (s remélem míg ember él a földön) szükség lesz.
Úgy gondolom, a mesterséges intelligencia nélkül kialakult horvát tengerpart feltöltődést adó természeti szépségeivel együtt nagyon hasznos tapasztalatokra tettem szert, sok olyan információval bővültek ismereteim, melyeket átadva a kollégáimnak a soltvadkerti evangélikus általános iskola jövőbeni oktatásában is hasznosítani tudunk.