2021-2027 Erasmus egyéni 5 - Ferragudo

Feltöltve: 2024. augusztus 8.
Rovat:

Szabadiné Viszmeg Erzsébet-Ferragudo, Portugália

Tools for Life: Social Emotional Learning (SEL) in Schools

"Ahol a Föld véget ér és a tenger kezdődik"    

Így írta le Portugália egyik leghíresebb költője, Luis Camoes Európa legnyugatibb pontját, amely az Algarve régióban található. Az Erasmus+ program keretében Portugáliának ebben a varázslatos részében, pontosabban Ferragudoban a One2Seven központban vehettem részt egy tanárképző tanfolyamon, amelynek „Tools for life: Social Emational Learning in Schools” volt a címe. A kurzuson nemzetközi környezetben tanulmányozhattam a témát: olasz, spanyol, cseh, szlovák, francia, osztrák, lengyel pedagógusokkal volt lehetőségem párban, csoportban dolgozni, illetve szakmai beszélgetéseket folytatni.

A tanfolyam fókuszában tehát az érzelmi intelligencia fejlesztése állt. Tanultam arról, hogy az újabb kutatások szerint ez az intelligenciaforma kétszer fontosabb az általános intelligenciánál, az életben való sikeresség alapköve. Az érzelmi intelligencia fejleszthető, tanulható és tanítható. Vizsgálatok igazolják, hogy az alacsony érzelmi intelligencia fontos szerepet játszik a különböző deviáns viselkedések kialakulásában, különös tekintettel az érzelmi zavarok, hiányosságok esetében.

Azok a diákok, akik megtanulják az érzelmeik irányítását, képesek lesznek vágyaikat késleltetni, kontrollálni az ösztöneiket, pozitívabban szemlélni a világot, küzdeni céljaik eléréséért, értékrendszerük kialakításáért. Az érzelmi intelligencia fejlesztésének számos hozadéka van az ő számukra is, és a környezetükre is. A fokozott figyelem, a tudatosság és a magabiztos készségek kialakításához, valamint a hatékonyabb önszabályozás eléréséhez elengedhetetlen az önbecsülés, az éntudatosság, a magabiztosság –az intraperszonális készségek többségének – fejlesztése. A CASEL WHEEL modell alapján öt területen fejleszthetjük a szociális és érzelmi készségeket: önismeret és éntudatosság, önszabályozás és önmenedzselés, társas tudatosság, kapcsolati készségek, felelős döntéshozatal. Ezek mindegyikét alaposan tanulmányoztuk, és a fejlesztésükhöz gyakorlati módszereket is elsajátítottunk.

A tanfolyam részét képezte jógaoktatás is, annak bemutatása, hogy milyen gyakorlatokkal támogathatóak a fenti célok: az önismeret fejlesztése, testi –lelki harmónia megteremtése, önfegyelem kialakítása.

Délutánonként pedig felkerestem Algarve kiemelt látnivalóit. Az óceán és a szárazföld találkozása különleges természeti képződményeket alkotott; csodás barlangokban, meredek sziklafalakban gyönyörködtem. Jártam a Ria Formosa nevű természetvédelmi területen és a mórok ellen épített erődítményekben is.

Köszönöm az Európai Uniónak, az iskolának – különösen a koordinátorunknak, Szűcsné Martin Erikának - a mobilitáshoz nyújtott támogatását.

Képek

Prezentáció

crossmenu linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram