2021-2027 Erasmus egyéni 5 - Reykjavík

Feltöltve: 2023. július 31.
Rovat:

Szabadiné Viszmeg Erzsébet – Reykjavík, Izland

Culture and Heritage in Iceland. A sustainable lifestyle connected with the local environment.

Izland, a tűz és a jég országa                                    

2023 júliusában az Erasmus+ pályázat támogatásával Izlandon vehettem részt egy tanárképző kurzuson: „Culture and Heritage in Iceland. A sustainable lifestyle connected with the local environment.” 

 Témánk a kulturális örökség megismerése, megőrzése, átadása volt, amit nemzetközi környezetben angol nyelven tanulmányozhattam német-cseh-olasz-portugál-ír pedagógusokkal együtt. A program részét képezte számos kirándulás, múzeumlátogatás is a tantermi foglalkozások mellett. Így igazán szerencsésnek mondhatom magam, mert a rövid idő alatt is sok mindent láthattam. A közismert nevezetes helyszínek mellett – mint a Golden Circle látványosságai vagy a gejzír, a láva mező, a gleccserek –, különleges helyeken is jártam: a parlamentben, egy „turf house”-ban és egy geotermikus erőműben is. Hallottam trollokról, az életmódról, a konyhaművészetük termékeit megkóstolhattam. Számomra hatalmas élményt jelentett a számos csodálatos természeti látnivaló helyszíni megtekintése: Gullfoss, Hverir, Black Sand Beach, Skógafoss, Geysir stb. Mindezek mellett mégis leginkább az érintett meg, hogy milyen felelősen gondolkodnak a fenntarthatóságról, milyen környezettudatosan élnek. Elgondolkodtató volt hallani arról, hogy a jelenlegi folyamatok mellett 200 év alatt eltűnhetnek a gleccserek, vagy arról, hogy éppen szárazsággal küzdenek.

Arra is érdemes felhívni a figyelmet, hogy a múlt század elején még egy elmaradott szegény ország volt Izland. Meglepő módon ők a II. világháború alatt indultak jelentős fejlődésnek az ott állomásozó amerikai haderőnek kiépített infrastruktúra hatására. A gazdaságról, a demokráciáról, nemek közötti egyenlőségről tanultakat majd jól tudom hasznosítani a szaktárgyi óráimon. Az épített környezet tanulmányozására is nyílt lehetőség, megtekintettük a következő nevezetes épületeket, alkotásokat: Harpa Concert Hall, Perlan Museum, Grótta Island Lihgthouse, Hallsgrimkirkja Church, Rainbow street, Laugavegur street,  Sun Voyager, Monument to the unknown bureaucrate. Számos kulturális ismeretet szereztem, Izland történelmét a Nemzeti Múzeumban tanulmányoztuk, természeti szépségeit kirándulásokon és a Perlan Múzeumban ismerhettük meg, a gazdaságáról, környezetvédelméről pedig a geotermikus erőmű és a Turm Farm látogatásán tanultunk.

A kulturális örökség bemutatása és megismerése a tapasztalati úton történő tanulással valósult meg. Ez az újszerű megközelítés segített abban, hogy személyesen átéljem az élménypedagógia előnyeit, ezáltal a bevonódás és az elkötelezettség a téma iránt is hatékonyabban valósult meg. A tanulásnak ez a tantermen kívüli módja számos témában bővítette az ismereteim, fejlesztette a szociális kompetenciáim a csoportos tevékenységeken át. Az átélt élményeknek köszönhetően formálódott a szemléletem, nőtt az elköteleződésem. Megtapasztaltam, hogy a pozitív példa megismerése pl. a fenntarthatóság terén rám is milyen fejlesztő hatással volt. Így a tanulók személyiségének fejlesztésére is tudom alkalmazni ezt a megismert jó gyakorlatot. A programokba, tanulmányi kirándulásokba a diákok is szívesen vesznek részt, ezért ez a megközelítés az iskolai lemorzsolódás megelőzése, korai iskolaelhagyás megakadályozása, az iskolai kudarcok csökkentése terén is eredményes.

A kulturális programokon való részvétel után a disszeminációra vonatkozó feladattal zárult a kurzus. Befejezésként projekttervet készítettünk egy saját témáról teammunkában. Mivel ez nemzetközi összetételű csoport volt, így az elkészült tervek az Erasmus+ tanulói mobilitásaiban is megvalósíthatóak.

 A mobilitáson végig az angol nyelvet használtam, így az idegen nyelvi kompetenciám is fejlődtek. A tanfolyam munkanyelve angol volt, és a képző intézmény által szervezett kulturális programok is angol nyelven zajlottak. A szabad időmben is végig angol kommunikációt folytattam, a napi életvitel, a saját programok megszervezése is angol nyelven folyt.

Iskolánk Ökoiskola, Energiatudatos Iskola, mivel kiemelt figyelmet fordítunk a fenntarthatóságra, a modern technológiák bevezetése mellett a kulturális és természeti értékek megismertetésére, megőrzésére. Ez a kurzus bemutatta, hogy ezeket a látszólag ellentmondó területeket milyen jól összekapcsolhatjuk az oktatásban is és a mindennapi életben is. A szerzett tapasztalatokat ezeken a területeken is fel tudom majd használni.

Köszönöm a lehetőséget, hogy részt vehettem az Erasmus+ programban, valamint Hegyi Gabriella kolléganőm segítő támogatását a pályázat megvalósításában.

Képek

Prezentáció

crossmenu linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram