Szűcsné Martin Erika-Ferragudo, Portugália
Mindfulness for Teachers-Cultivating Well-being in Schools
2024. júliusában Erasmus akkreditáció keretében 10 napos továbbképzésen vettem részt Ferragudoban, Dél-Portugália Algarve nevű tartományában, ahol a mindfulness alapjait sajátítottam el. A mindfulness jelentése tudatos jelenlét, segít abban, hogy megéljük az adott pillanatot, önmagunkra fókuszáljunk, ítélkezés nélkül szemléljük a körülöttünk lévő világot. És hogy miért épp Algarve? Tavaly ősszel vettük fel a kapcsolatot egy portugál iskolával, tavasszal két delegációjukat fogadtuk iskolánkban, ők hívták fel a figyelmemet a Pedagogical Innovation Centre nevű képzőintézményre, akik véleményük szerint nagyon jó képzéseket tartanak. Nem csalódtam, Daniela Luz, a tréner valóban jól felkészült, magával ragadó egyéniség, a képzés pedig fantasztikus volt.
Életünkben napi szinten szembesülünk stresszhelyzettel-sajnos már nem csak a felnőttek, de a gyerekek is. A képzésen hasznos ismereteket kaptam arról, hogyan tegyek a mindennapokban saját jólétemért, hogyan vigyázzak önmagam testi és lelki egészségére. Spanyol, olasz, német, francia, szlovák kollégákkal együtt elsajátítottam, hogy hogyan tudom a tanultakat beépíteni a tantermi folyamatokba, javíthatva a diákok jólétét, segítve őket a stressz és az érzelmek kezelésében. A tanult módszerek között szerepel az önmagunkra és környezetünkre való figyelem, légzéstechnika elsajátítása, jóga, játékos lazító feladatok, valamint tánc is a stresszoldás érdekében. A tanultakat osztályfőnökként és nyelvszakos tanárként egyaránt be tudom építeni tanóráimba, de ezek önfejlesztésemben is nagy szerepet játszanak majd.
A képző a tananyagon túl kulturális kirándulásokat is szervezett, megismerhettem Algarve és Portugália kultúráját, külföldi kollégáimmal együtt néztük meg a csodás látnivalókat, eljutottam a Ria Formosa Nemzeti Parkba, láttam a Benagil sziklákat, valamint szabadidőmben számos városkát meglátogattam.
Azt tanultam, hogy a mindfulness képes megváltoztatni az oktatási élményt mind a tanárok, mind a diákok számára, elősegítve az érzelmi szabályozást, a rugalmasságot és a nagyobb jólét érzését Remélem, a tanórákba beépített pár perces feladatok a tanulók stresszoldására is alkalmasak lesznek és boldogabb diákokat taníthatok.