Az NTP-MTTD-19-0081 pályázat összefoglalása, értékelése
Az Emberi Erőforrások Minisztériuma megbízásából az Emberi Erőforrás Támogatáskezelő nyílt pályázatot hirdetett a Nemzeti Tehetség Program végrehajtásának 2019–2020. évi cselekvési programja alapján a matematikai, természettudományos és digitális kompetenciák erősítését szolgáló hazai és határon túli tehetségsegítő programok támogatására.
A Nemzeti Tehetség Program célja:
· a tehetségsegítő programok folyamatos működtetése, a tehetségsegítő hagyományok őrzése és gazdagítása, a tehetségfejlesztő közösségek együttműködésének segítése,
· a tehetséges fiatalokat célzó matematikai, természettudományos, digitális kompetenciák erősítését segítő, általános felfedezési tapasztalatokat nyújtó, tanórán kívüli, komplex tehetséggondozó programok megvalósításának támogatása, több tudományterületet átfogó komplex gondolkodásának gazdagítása, fejlesztése.
Az NTP-MTTD-19-0081-es pályázattal 1.280.000 Ft-t nyert iskolánk, melyet a szakköri program anyag- és eszközigényére, útiköltségre, belépőkre, tanulmányi kirándulás alatti étkezésre, tárgyi eszköz beszerzésére (dokumentum kamera, mellyel a tanári asztalnál elvégzett kísérleteket tudjuk mindenki számára láthatóvá tenni) és személyi kiadásra fordítottuk.
A megvalósított „Természettudományos tehetséggondozás - Kémia a mindennapokban” 40 órás, hagyományokkal rendelkező, matematikai és digitális kompetenciákat is fejlesztő szakköri tevékenység volt. Ez ebben az évben osztály szinten, a saját osztályommal (tavalyi 5.b) valósult meg, mely célja:
· a tehetségek kibontakoztatása, a gyengébb, de érdeklődő, hátrányos helyzetű gyermekek támogatása, bevonása,
· felfedezési tapasztalatokat, élményt nyújtó komplex program megvalósítása,
· a természettudományos kompetenciák erősítése mellett a matematikai és a digitális kompetenciák fejlesztése,
· az egészség megőrzése és a betegségek megelőzése,
· a környezetvédelmi problémák felismerése, megértése, magyarázata,
· egészség- és környezettudatos magatartás kialakítása,
· a szociális kapcsolatok, együttműködés, tolerancia, kreativitás fejlesztése,
· a tantárgyak közötti koherencia és integráció adta lehetőségekre építve, egységes szemléletre alapozott természettudományos világkép kialakítása,
· a tapasztalati úton szerzett ismeretek magyarázata,
· az elméletben tanultak hasznosítása a mindennapi életben.
A létrejött tárgyiasult alkotásokat kiállításokon, illetve az iskolai zsibongóban kihelyezett kivetítőn keresztül tekinthették meg az érdeklődők. Kiállításaink az Európai Hulladékcsökkentési hét keretében készített újrahasznosított tárgyak, tablók, ppt-k, illetve a Víz világnapja alkalmából szervezett rajzpályázat alkotásai voltak. A kialakult járványügyi helyzet miatt, a karantén időszakban további ppt-k készültek a szakköri program folytonossága miatt, melyek a „Csomagolóanyagok és hulladékok kezelése”, illetve „Vegyszerek a háztartásban - fürdőszobában, konyhában”.
Választható kiegészítő tevékenységek közül kettőt vállaltunk:
· A szülők bevonásával történő legalább 4 órás interaktív, élményalapú csoportos foglalkozást tartottunk. A kialakult járványügyi helyzet miatt külső helyszínen tartottuk a nagyon jól sikerült Családi napot. Először a gyerekek bemutatták a szakköri programban elvégzett, számukra legszimpatikusabb kísérleteket, majd a szülőkkel közösen egészséges ételeket készítettünk.
· A tehetséggondozó program tematikájához kapcsolódóan 2x 1 napos tanulmányi utat szerveztem Szegedre, illetve Budapestre. Szegeden a Tudástár interaktív kiállítás programjain vettünk részt, ahol látványos kísérleteket nézhettek meg és érdekfeszítő tárlatvezetésen bővíthették tudásukat a gyerekek. Ebéd után a idegenvezetés, zsiráfetetés, fókashow után szabad program keretében ismerkedhettek a diákok a Vadasparkban fellelhető állatokkal. Budapesten a Természettudományi Múzeum állandó kiállítása mellett múmiakiállítás megtekintésére és gombaismeret szélesítésére is lehetőségünk nyílt. Ebéd után a Csodák Palotájában a szabad program előtt a Richter Gedeon Laborban kísérletezhettek, majd az Öveges teremben látványos kísérleteket nézhettek a gyerekek.
A gyerekek nagyon élvezték a megvalósított programelemeket, a tanultakat jól alkalmazták a tanulmányi kirándulásokon, tanítási órákon, sikeres volt. Az NTP-MTTD-20-as pályázat keretében szeretném folytatni a megkezdett munkát ezekkel a gyerekekkel. Természetesen bizonyos feladatoknál, tevékenységeknél más tanulók is bekapcsolódhatnak, mint eddig.
Dudásné Kovács Erika (Természettudományos tehetséggondozó szakkör vezetője)