Az NTP-MTTD-19-0081 pályázat összefoglalása, értékelése

Feltöltve: 2020. október 20.

 Az NTP-MTTD-19-0081 pályázat összefoglalása, értékelése

Az Emberi Erőforrások Minisztériuma megbízásából az Emberi Erőforrás Támogatáskezelő nyílt pályázatot hirdetett a Nemzeti Tehetség Program végrehajtásának 2019–2020. évi cselekvési programja alapján a matematikai, természettudományos és digitális kompetenciák erősítését szolgáló hazai és határon túli tehetségsegítő programok támogatására.

A Nemzeti Tehetség Program célja:

·   a tehetségsegítő programok folyamatos működtetése, a tehetségsegítő hagyományok őrzése és gazdagítása, a tehetségfejlesztő közösségek együttműködésének segítése,

·     a tehetséges fiatalokat célzó matematikai, természettudományos, digitális kompetenciák erősítését segítő, általános felfedezési tapasztalatokat nyújtó, tanórán kívüli, komplex tehetséggondozó programok megvalósításának támogatása, több tudományterületet átfogó komplex gondolkodásának gazdagítása, fejlesztése.

Az NTP-MTTD-19-0081-es pályázattal 1.280.000 Ft-t nyert iskolánk, melyet a szakköri program anyag- és eszközigényére, útiköltségre, belépőkre, tanulmányi kirándulás alatti étkezésre, tárgyi eszköz beszerzésére (dokumentum kamera, mellyel a tanári asztalnál elvégzett kísérleteket tudjuk mindenki számára láthatóvá tenni) és személyi kiadásra fordítottuk.

A megvalósított „Természettudományos tehetséggondozás - Kémia a mindennapokban” 40 órás, hagyományokkal rendelkező, matematikai és digitális kompetenciákat is fejlesztő szakköri tevékenység volt. Ez ebben az évben osztály szinten, a saját osztályommal (tavalyi 5.b) valósult meg, mely célja:

·         a tehetségek kibontakoztatása, a gyengébb, de érdeklődő, hátrányos helyzetű gyermekek támogatása, bevonása,

·         felfedezési tapasztalatokat, élményt nyújtó komplex program megvalósítása,

·         a természettudományos kompetenciák erősítése mellett a matematikai és a digitális kompetenciák fejlesztése,

·         az egészség megőrzése és a betegségek megelőzése,

·         a környezetvédelmi problémák felismerése, megértése, magyarázata,

·         egészség- és környezettudatos magatartás kialakítása,

·         a szociális kapcsolatok, együttműködés, tolerancia, kreativitás fejlesztése,

·  a tantárgyak közötti koherencia és integráció adta lehetőségekre építve, egységes szemléletre alapozott    természettudományos világkép kialakítása,

·         a tapasztalati úton szerzett ismeretek magyarázata,

·         az elméletben tanultak hasznosítása a mindennapi életben.

A létrejött tárgyiasult alkotásokat kiállításokon, illetve az iskolai zsibongóban kihelyezett kivetítőn keresztül tekinthették meg az érdeklődők. Kiállításaink az Európai Hulladékcsökkentési hét keretében készített újrahasznosított tárgyak, tablók, ppt-k, illetve a Víz világnapja alkalmából szervezett rajzpályázat alkotásai voltak. A kialakult járványügyi helyzet miatt, a karantén időszakban további ppt-k készültek a szakköri program folytonossága miatt, melyek a „Csomagolóanyagok és hulladékok kezelése”, illetve „Vegyszerek a háztartásban - fürdőszobában, konyhában”.

Választható kiegészítő tevékenységek közül kettőt vállaltunk:

·      A szülők bevonásával történő legalább 4 órás interaktív, élményalapú csoportos foglalkozást tartottunk. A kialakult járványügyi helyzet miatt külső helyszínen tartottuk a nagyon jól sikerült Családi napot. Először a gyerekek bemutatták a szakköri programban elvégzett, számukra legszimpatikusabb kísérleteket, majd a szülőkkel közösen egészséges ételeket készítettünk.

·     A tehetséggondozó program tematikájához kapcsolódóan 2x 1 napos tanulmányi utat szerveztem Szegedre, illetve Budapestre. Szegeden a Tudástár interaktív kiállítás programjain vettünk részt, ahol látványos kísérleteket nézhettek meg és érdekfeszítő tárlatvezetésen bővíthették tudásukat a gyerekek. Ebéd után a idegenvezetés, zsiráfetetés, fókashow után szabad program keretében ismerkedhettek a diákok a Vadasparkban fellelhető állatokkal. Budapesten a Természettudományi Múzeum állandó kiállítása mellett múmiakiállítás megtekintésére és gombaismeret szélesítésére is lehetőségünk nyílt. Ebéd után a Csodák Palotájában a szabad program előtt a Richter Gedeon Laborban kísérletezhettek, majd az Öveges teremben látványos kísérleteket nézhettek a gyerekek.

A gyerekek nagyon élvezték a megvalósított programelemeket, a tanultakat jól alkalmazták a tanulmányi kirándulásokon, tanítási órákon, sikeres volt. Az NTP-MTTD-20-as pályázat keretében szeretném folytatni a megkezdett munkát ezekkel a gyerekekkel. Természetesen bizonyos feladatoknál, tevékenységeknél más tanulók is bekapcsolódhatnak, mint eddig.

Dudásné Kovács Erika (Természettudományos tehetséggondozó szakkör vezetője)

Friss híreink

crossmenu linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram