Iskolalátogatás Svédországban
(2016. május 7. - 2016. május 13. Svédország, Mölndal- Lindome)
Iskolánk, a Kossuth Lajos Evangélikus Általános Iskola és AMI által megvalósított Erasmus+ pályázat keretében nyílt lehetőségünk, hogy bepillantást nyerjünk a svéd oktatási rendszerbe.
Utazásunknak alapvetően két célja volt: szerettünk volna módszertani, oktatásszervezési eljárásokat megfigyelni (mivel a nemzetközi méréseken kiemelkedő eredményeket érnek el); valamint partnerkapcsolat kiépítésében való együttműködésre törekedtünk. Úgy értékeljük, hogy mindkét területen sikeres volt a tanulmányút. A program ideje alatt két iskola meglátogatására volt lehetőségünk: Almåsskolan, Skånhällaskolan. Ezek az intézmények sok mindenben hasonlítanak a mi iskolánkra, így adaptálható tapasztalatokat is szereztünk, de természetesen sok eltérést is megfigyelhettünk.
Miben más a svéd iskola, mint a miénk?
Nincs szigorúan meghatározott ideje a tanóráknak, hanem a jellegüktől függően lehetnek 60 vagy akár 80 percesek is. Az órákon nem a tanár adja elő az elsajátítandó ismereteket, hanem a tanulók végeznek önálló vagy csoportos munkát, projekteket valósítanak meg. Az oktatás nagyon gyakorlatias, nem az ismeretek átadása áll a középpontban, hanem a tanulói kompetenciák sokoldalú fejlesztése. Például a fiúk és lányok egyaránt tanulnak varrni, főzni, fa- és fémmegmunkálást. Tankönyvet csak keveset használnak, viszont minden diáknak van laptopja, és online kommunikáció folyik a diákok, a diákok és a tanár, valamint a tanár és a szülők között. Szintén érdekes a menza, ahol levest nem szolgálnak fel, de van salátabár és valamilyen főétel (hal, svéd húsgolyó, tészta stb.). A diákok és tanárok részére nagy közösségi terek, termek vannak kialakítva, ahol számos lehetőség van baráti – munkatársi beszélgetésekre. Bizonyára ennek is köszönhető, hogy sokkal csendesebbek, visszafogottabbak a tanulók a szünetekben, étkezés alatt, mint nálunk. Arra, hogy a nemzetközi méréseken miért tudnak az élmezőnyben végezni a diákjaik, nem kaptunk egyértelmű választ. Talán az is hozzájárul ehhez, hogy az ottani gyerekek még rendszeresen olvasnak, hogy a kevesebb tananyagot mélyebben bevésik, és komplex módon dolgozzák fel a tanulási egységeket.
Örömünkre szolgált, hogy a látogatott iskolák nagyon nyitottak voltak a partneri kapcsolat kiépítésére. Az Almåsskolan nevű intézménnyel már a kiutazás szervezésével párhuzamosan elkészítettünk egy közös, 2 évre szóló pályázatot, amely jelenleg elbírálásra vár. Pozitív döntés esetén tanulóinknak is lehetőségük lesz 4 külföldi intézménnyel – köztük a svéd iskolával is - egy projekt megvalósítására.
Reméljük, hogy a most szerzett tapasztalatainkat lesz lehetőségünk kamatoztatni egy
megvalósuló partnerkapcsolatban!
Soltvadkert, 2016. május 24. Csiszár Katalin
Szabadiné Viszmeg Erzsébet
Szűcsné Martin Erika
Képek a Fotótárban találhatók.
Az erről készült összeállítást ITT tudja megtekinteni.