Beszámoló a HAPPY – HÉT eseményeiről
Kilencedik alkalommal hirdette meg a folyadékpótlás jelentőségre fókuszáló és egyúttal a vízfogyasztást népszerűsítő HAPPY-Hét (Hungarian Aqua Promoting Program in the Young) programját az Országos Gyógyszerészeti és Élelmezés-egészségügyi Intézet.
A 2018. március 19-23. közötti időszakra meghirdetett akcióban idén először, de nagy örömmel vett részt iskolánk, hiszen a folyadékpótlás jelentőségét, a vízfogyasztás népszerűsítését mindig is fontosnak tartjuk, a választható programelemek jelentős részét folyamatosan megvalósítjuk.
Ennek köszönhetően bővül azon diákok száma, akik saját bevallásuk szerint több vizet isznak, inkább vizet hoznak magukkal az iskolába vagy vesznek a büfében a cukros üdítők helyett, gyakrabban isznak vizet a kihelyezett kancsókból, melyek egyébként is elérhetők mindenki számára a nap folyamán az iskolai ebédlőben (ami a büfével egy légtérben van), a „vízfelelősök” figyelmeztetik egymást a vízivásra.
A HAPPY-HÉT során megvalósított programelemek:
J „Plakát kihelyezése”: a program népszerűsítésére a rendelkezésünkre bocsátott plakátokat kihelyeztük iskolánk központi részén található faliújságra. Itt olvashatták a tanulók az általunk meghirdetett egyéb programelemeket is.
J Alsó tagozaton:
o „Vízfelelősök” kijelölése, akik felhívták társaik figyelmét a szükséges folyadékpótlásra minden tanóra és étkezés után - ezt továbbra is alkalmazzák.
o Dekoráció készítése: vízi életközösséget varázsoltak a zsibongójukban kihelyezett paravánokra, melyet mindenki megcsodálhatott.(Képek a drive-on)
o Rajzverseny
J Felső tagozaton a meghirdetett programötletek közül válogattunk és hirdettünk meg néhányat:
o A „szórólap készítése” volt a legnépszerűbb, melyen a rendszeres folyadékpótlásra, elsősorban vízfogyasztásra hívták fel a figyelmet a diákok.
o „Mennyit isznak az állatok?” munkák során a diákok összehasonlították különböző állatfajok napi vízszükségletét.
o „Biztos, hogy megéri?” 3D-s plakátokkal a cukrozott üdítők káros hatásait mutatták be a gyerekek.
o A Magyar Víziközmű Szövetség (MAVIZ) „Víz-kincs” című ismeretterjesztő filmjei arra keresik a választ, miért kell fokozott figyelmet fordítani e természeti értékre. Kémia és biológia órákon néztünk meg 1-2 rövidfilmet, majd megbeszéltük a látottakat. Ezt követően otthon, önálló munkaként dolgozhatták fel a tanulók a hozzájuk közelálló témát ppt fomájában, melyet tanulói kiselőadásként az osztály előtt bemutattak.
o A „Víz Világnapja” alkalmából rajzokat készíthettek a diákok.
o 2018. március 21-én az NTP-MTTD-17 pályázatán megvalósított természettudományos tehetséggondozó szakkör tematikája keretében és a Víz Világnapja alkalmából a soltvadkerti szennyvíztisztító telepre látogattunk el, ahol betekintést kaptunk a szakszerű szennyvíztisztítás munkálataiba.
A programhoz kapcsolódó, a tanév során folyamatosan megvalósított programelemek:
J „Vizeskancsók kihelyezése” az iskola ebédlőjében, mely egy légtérben található az iskolai büfével. Itt bárki, bármikor ihat, és tiszta pohár mindenki rendelkezésére áll.
J „Vízidő”: tanórák végén, étkezéskor felhívjuk a gyerekek figyelmét a folyadékpótlás, elsősorban a vízfogyasztás jelentőségére.
J „Vízivás engedélyezése az órák alatt” alsó tagozaton egész tanév során megvalósul.
J „Víz a tananyag részeként”: alsó tagozaton környezetismeret, felső tagozaton természetismeret, biológia, kémia, földrajz, fizika, technika, osztályfőnöki óra, természettudományos tehetséggondozó szakkör keretében. Például:
o vízfogyasztás jelentősége az emberi szervezet számára, szervezetünk építőanyagai - víz az emberi szervezetben,
o az ivóvíz jelentősége, a cukros üdítők káros hatásai,
o a szervezetben bekövetkezett vízhiány következményei,
o a Föld ivóvízkészlete, annak kinyerése, megóvása,
o a takarékos vízfelhasználás jelentősége,
o környezetvédelem, környezetszennyezés (felszíni és felszín alatti vizek, de ezzel összefüggésben a levegő és talaj védelme, szennyezése is),
o ásványvizek összetételének vizsgálata (kóstolásra természettudományos tehetséggondozó szakkör keretén belül nyílt lehetőségük a diákoknak az első félév során),
o élelmiszerek, ételek víztartalmának vizsgálata, vízben oldódó vitaminok,
o számítási feladatok: ásványvíz tömegszázalékos összetételének kiszámítása, infúziós oldat készítése, mennyi mozgás szükséges egy 0,5 literes cukrozott üdítő „elégetéséhez stb.
A program során felhasznált hirdetéseket, felhívásokat, elkészített munkák és megvalósított események képeit az alábbi linken tekinthetik meg:
https://drive.google.com/drive/folders/1eNyvRIybRINJ9B5mhxGE6Iww7vZ64VIE?usp=sharing
https://drive.google.com/drive/folders/1ET43v47K2CnUG8Ef8FafouTFmiVNFtpG?usp=sharing
Dudásné Kovács Erika (Természettudományos tehetséggondozó szakkör vezetője)