"Határtalanul!” - határtalan szeretettel

Feltöltve: 2013. április 25.

Kirándulás a „ hepehupás, vén Szilágyban”

2013. április 15-19-ig a 7. évfolyamos vadkerti diákok Sarmaságban jártak a „Határtalanul!” pályázat segítségével. A Bethlen Gábor Alapkezelő Zrt 898 800Ft-tal támogatta az utazást. A kirándulást hosszas előkészületek előzték meg. A gyerekek az osztályfőnökök: Csiszár Katalin és Hegyiné Szanádi Adrienn vezetésével csoportokban készültek fel  1-1 nap látnivalóiból, nevezetességeiből. Szabadiné Viszmeg Erzsébet tanárnő a Partium történelmi hátterét  dolgozta fel a gyerekekkel, különös tekintettel a trianoni békeszerződés követelményeire. Gurzó Lászlóné tanárnő segítségével a térség irodalmi óriásainak életét és költészetét elevenítették fel Ady Endre, Kölcsey Ferenc és Petőfi Sándor művein keresztül.

Udvarhelyi Attila igazgató úr vezetésével indult el a csaknem 42 diákból és tanáraikból álló küldöttségünk. Nagyvárad/Ady Múzeum/, Sződemeter/Kölcsey Ferenc szülőháza/ és Érmindszent/Ady Endre szülőháza/ érintésével érkeztünk meg Tasnádra, a szállásunkra. Itt meleg, baráti fogadtatásban volt részünk Dombi Attila polgármester úr és Dari Tamás igazgató úr személyesen fogadtak bennünket.

Másnaptól Horváth József tanár úr  - aki egyébként a gazdag programunkat is összeállította- kalauzolt bennünket szinte a kirándulás végéig. Kiemeljük és megköszönjük a tanár úr gondos, lelkiismeretes és kedves vezetését. A programot úgy állította össze, hogy néhány nap alatt megismerjük a hepehupás Szilágyság - így nevezte Ady- kulturális, irodalmi nevezetességeit, számunkra jelentősebb templomait, nevezetes iskoláit és a túrázásról sem feledkezett meg, amit az almásgalgói „Sárkányok kertjébe” és a Dragán völgyi víztárolóba tettünk.

Meleg fogadtatásban részesültünk a zilahi Szilvania Főgimnáziumban, ahol az iskola igazgatója és történelemtanára fogadott bennünket. Megtudtuk, hogy ebben a szép és korszerű gimnáziumban 1-1 évfolyamon 9 osztályt indítanak, amiből évfolyamonként 2-2 osztály magyar nyelvű. Az iskola erőssége a matematika, informatika tagozat, de megtalálhatók a két tannyelvű osztályok is.

Gyönyörködhettünk volna a zsibói Wesselényi-kastélyban, ha nem azt kellett volna megtudnunk, hogy ez a csodálatos épület azért tart zárva, mert életveszélyes, ugyanis az örökösök nem tudnak megegyezni, ezért nincs, aki felújítsa az omladozó kastélyt. Sajnos ez nem egyedi probléma itt. Kissé kárpótolt bennünket a kastély botanikus kertje és vadasparkja.

Hálásan gondolunk a szilágylompérti és a tasnádi református lelkészek kedves kalauzolására, amiből megismertük templomaikat és a gyülekezetük munkáját.

Természetesen sor került személyes találkozásra is a határon túl élő magyarsággal. Egy napot töltöttünk a sarmasági általános iskolában . A vadkerti és sarmasági gyerekek közös órákon vettek részt, ahol közös csoportokban dolgoztak . Ezt barátságos fiú és lány focimeccsek követték. A nemrégen átadott korszerű polgármesteri hivatalban a jegyzőnő köszöntött bennünket románul a polgármester úr távolléte miatt. Majd Katona Szabolcs: Héjanász a hepehupán című filmjét néztük meg, ami Ady Endre ifjúkoráról szólt. A helyszínek, a rendező, de még a szereplők is ehhez a tájékhoz kapcsolódnak. A sarmasági iskola néptánccsoportja – melynek szíve, lelke, motorja Bai Attila tanár úr, kultúrház igazgató – fergeteges néptáncbemutatót tartott. Ezután pedig a táncházban roptuk a táncot együtt mi magyarok határon innenről és határon túlról.

Kiemelném még egyszer , és megköszönjük azt a szeretetteljes fogadtatást – határtalan szeretettel -, amellyel a kirándulás során fogadtak bennünket a Szilágyságban élő magyar honfitársaink. Hováth József tanár úrnak is köszönjük, hogy hozzásegített bennünket ennek a megtapasztalásához.  Abban a reményben búcsúztunk el, hogy az itt kialakult barátságok tovább erősödnek , feltétlenül tovább kell  ápolnunk őket!

Gurzó Lászlóné

A képeket megtekintheti a FOTÓTÁRBAN.

Friss híreink

crossmenu linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram