Beszámoló a végrehajtott akcióról:
Iskolánk mindig is innovatív volt, sokféle pályázatba, projektbe kapcsolódott be, rendezvényen, versenyen vett és vesz részt. Ebbe a projektbe idén második alkalommal kapcsolódtunk be, és a vállalt feladatok között több a korábbi évek során folyamatosan megvalósított program volt:
- Veszélyes hulladék keletkezésének megelőzése programelemként használt elemeket, lejárt szavatosságú gyógyszereket gyűjtöttünk felső tagozaton.
- Szelektív hulladékgyűjtés programelemünk 2 részből állt:
1. Műanyag kupak gyűjtése jótékonysági céllal történik iskolánkban diákjaink részvételével, elsősorban támogatási céllal. (Egy kiskőrösi kislány műtétjéhez ilyen módon juthatnak a szülők a szükséges pénzösszeghez.)
2. Évente 2 alkalommal szervez papírgyűjtést Diákönkormányzatunk az egész iskola részvételével. Az őszi akció 10. 26-án zajlott le.
- Látogatást tettünk a GI-PLAST KFT-ben 11.22-én. Frittmann Grácián műanyagüzemét tekintettük meg a 8. évfolyamos tanulóinkkal, ahol műanyag-csomagolóanyag gyártás történik új alapanyagból és újrahasznosított hulladékból 2005 óta. A tulajdonos körbevezetett bennünket az üzemben és készségesen elmagyarázott mindent. Megismerhettük a szelektív hulladékgyűjtőkbe helyezett műanyag különleges útját a ledarálástól kezdve egészen a kész zsákokig. A látogatása a pályaválasztásban segítheti az érdeklődő nyolcadikosokat.
- Paksi Atomerőműben tettek üzemlátogatást és vettek részt kihelyezett szakköri foglalkozáson nyolcadikosaink, megismerve az ilyen jellegű energiaforrásunkat, előnyeit, az ehhez kapcsolódó környezetvédelmi előírásokat, környezetszennyezési problémákat.
- Kreatív újrahasznosítás: kisfilmek megtekintése után feladatokat oldottunk meg és kiállítást szerveztünk hulladékká vált anyagok felhasználásával.
- Figyelemfelkeltő filmek vetítése a természettudományos tantárgyak tanítása során (Trashed, Plastic Paradise, Bag it!, Waste Land). Ezek a kisfilmek minden esetben motivációként, gondolatébresztően, elgondolkodtatóan, megfontolandóan hatottak a diákokra, kiegészítették a tanítási órákat (hazai és távoli tájak, vizek élővilága, a víz a környezetünkben, a vízszennyezés, szelektív hulladékgyűjtés). A program 5 napja alatt figyelemfelkeltő filmek vetítése és a látottak megbeszélése a tanórákon valósultak meg, az újrahasznosított termékek egyéni vagy páros munka eredményeként születtek, a kiállítást az elkészített produktumokkal folyamatosan bővítettük a hét során.
Intézményünkben ezeket a programelemeket részben vagy egészben minden évben megvalósítjuk, hiszen a szaktárgyak tartalmazzák az ehhez szükséges információkat, ehhez a projekthez kapcsolódó jeles napokról mindig beszélünk, illetve feladatokat adunk a gyerekeknek, papírgyűjtés évente kétszer kerül megrendezésre Diákönkormányzatunk révén, a szelektív hulladékgyűjtés a legtöbb háztartásban és az iskolában is megvalósul.
Az eredetiség a sokrétűségben rejlik. Igyekeztünk többféle tevékenységet felajánlani a gyerekeknek, és csupa olyat, ami körülöttük van, a mindennapjaik része vagy lehet a része, könnyen továbbadható szűkebb és tágabb környezetükben, másokat is bevonhatnak a megvalósítás során. Iskolánk összes tanulóját megmozgattuk, sőt, a veszélyes hulladék keletkezésének megelőzése, a papírgyűjtés és a műanyag kupak gyűjtés programelemekkel a gyerekeken keresztül a szüleiket is bevontuk. Az atomerőműben és a műanyagüzemben tett látogatásaink a környezettudatos magatartás kialakítása mellett a pályaválasztást is segítette.
A gyerekektől a programelemmel kapcsolatban kedvező visszajelzés érkezett. Nyitottak, érdeklődők, motiváltak, tájékozottak voltak a témában. Mivel a mindennapjaink része a projekt jelentős része, így továbbra is pozitív irányú változásra számítunk.
A projekt során készült képek elérhetősége:
https://drive.google.com/drive/folders/1kgm0hj0qWzf1Wac86oqOeNZtbDF38G1x?usp=sharing